Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Początek reformacji. Wystąpienie Marcina Lutra
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia sytuację w Kościele katolickim na początku XVI w.
wymienia przyczyny reformacji.
charakteryzuje założenia odnowy Kościoła przedstawione przez Marcina Lutra w jego tezach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Wybrana osoba może je zapisywać na tablicy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego początków reformacji. Uwaga: każde z pytań powinno mieć formułę otwartą, rozpoczynać się od słowa „dlaczego”, ale także „gdzie”, „kiedy”, „jak”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie pracują w parach. Oglądają film, a następnie analizują treść polecenia nr 2: „Opisz sytuację w Kościele katolickim na początku XVI w.”. Dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób wykonują też polecenie nr 3.
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel odtwarza nagranie, a następnie czyta treść ćwiczenia nr 2 „Porównaj ton i wymowę przytoczonych tu fragmentów konfesji augsburskiej oraz listu Marcina Lutra do szlachty niemieckiej. Wskaż elementy świadczące o dostosowaniu obu tekstów do okoliczności ich powstania i adresatów” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie. Wybrana para prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, nauczyciel w razie potrzeby koryguje ją lub uzupełnia.
Prowadzący prosi, aby uczniowie wykonali indywidualnie polecenie nr 4 – Wskazali fragmenty konfesji augsburskiej, w których ujawnia się potrójna zasada teologiczna reformacji: „tylko wiara, tylko łaska, tylko Pismo”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Początek reformacji. Wystąpienie Marcina Lutra”. Następnie wskazany uczeń podsumowuje lekcję.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Początek reformacji. Wystąpienie Marcina Lutra” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Reformacja, oprac. L. Szucki, J. Tazbir, Warszawa 1960.
Katechizm Mniejszy i Większy Marcina Lutra, Warszawa 1959.
S. Cynarski, Historia powszechna 1500–1648. Wybór tekstów źródłowych, Kraków 1981.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem oraz audiobookiem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.