Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Początek reformacji. Wystąpienie Marcina Lutra

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeń:
1) wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia sytuację w Kościele katolickim na początku XVI w.

  • wymienia przyczyny reformacji.

  • charakteryzuje założenia odnowy Kościoła przedstawione przez Marcina Lutra w jego tezach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu zajęć.

  2. Przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Wybrana osoba może je zapisywać na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego początków reformacji. Uwaga: każde z pytań powinno mieć formułę otwartą, rozpoczynać się od słowa „dlaczego”, ale także „gdzie”, „kiedy”, „jak”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie pracują w parach. Oglądają film, a następnie analizują treść polecenia nr 2: „Opisz sytuację w Kościele katolickim na początku XVI w.”. Dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób wykonują też polecenie nr 3.

  3. Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel odtwarza nagranie, a następnie czyta treść ćwiczenia nr 2 „Porównaj ton i wymowę przytoczonych tu fragmentów konfesji augsburskiej oraz listu Marcina Lutra do szlachty niemieckiej. Wskaż elementy świadczące o dostosowaniu obu tekstów do okoliczności ich powstania i adresatów” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie. Wybrana para prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, nauczyciel w razie potrzeby koryguje ją lub uzupełnia.

  4. Prowadzący prosi, aby uczniowie wykonali indywidualnie polecenie nr 4 – Wskazali fragmenty konfesji augsburskiej, w których ujawnia się potrójna zasada teologiczna reformacji: „tylko wiara, tylko łaska, tylko Pismo”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Początek reformacji. Wystąpienie Marcina Lutra”. Następnie wskazany uczeń podsumowuje lekcję.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Początek reformacji. Wystąpienie Marcina Lutra” w formie pytań do krzyżówki.

  2. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Reformacja, oprac. L. Szucki, J. Tazbir, Warszawa 1960.

Katechizm Mniejszy i Większy Marcina Lutra, Warszawa 1959.

S. Cynarski, Historia powszechna 1500–1648. Wybór tekstów źródłowych, Kraków 1981.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem oraz audiobookiem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.