Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zadbać o bezpieczeństwo podczas prowadzenia pomiarów? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | dyskusja, turniej |
Formy zajęć: | praca w małych grupach |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, gdzie w pomiarach widzą źródła niebezpieczeństwa. Zapisuje na tablicy kilka najważniejszych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup czyta tekst „Warto przeczytać”, a następnie przygotowuje się do omówienia na forum klasy jednego typu zagrożenia. Forma prezentacji może być dowolna, byle aktywizowała resztę klasy i ułatwiała zapamiętanie przekazywanych informacji. | |
Faza podsumowująca: | |
Podczas lekcji można wprowadzić punktację dla grup za każde z wykonywanych zadań, a w podsumowaniu wyłonić zwycięską grupę i nagrodzić jej członków drobnym upominkiem. | |
Praca domowa: | |
W celu utrwalenia zdobytej wiedzy, każdy uczeń rozwiązuje w domu te zadania, których nie rozwiązywała jego grupa podczas „teleturnieju”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Z multimedium „Grafika interaktywna” uczniowie mogą zapoznać się na lekcji lub w ramach pracy domowej. |