Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak zadbać o bezpieczeństwo podczas prowadzenia pomiarów?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
11) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zastosuje zasady bezpieczeństwa przy wykonywaniu różnego typu pomiarów;

  2. wymieni zagrożenia związane z wykorzystywaniem urządzeń pomiarowych;

  3. rozpozna znaki ostrzegające o zagrożeniach, które można napotkać podczas przeprowadzania eksperymentów.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

dyskusja, turniej

Formy zajęć:

praca w małych grupach

Środki dydaktyczne:

monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, gdzie w pomiarach widzą źródła niebezpieczeństwa. Zapisuje na tablicy kilka najważniejszych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup czyta tekst „Warto przeczytać”, a następnie przygotowuje się do omówienia na forum klasy jednego typu zagrożenia. Forma prezentacji może być dowolna, byle aktywizowała resztę klasy i ułatwiała zapamiętanie przekazywanych informacji.
Następnie nauczyciel organizuje quiz, w którym wyświetla znaki ostrzegawcze przedstawione w grafice interaktywnej. Grupy zgłaszają się do rozpoznania i omówienia znaków, na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Zadaniem grupy jest wymienić nazwę znaku i podać jedną, najważniejszą informację na temat związanego z nim zagrożenia. Po wypowiedzi grupy porównuje się ją z zapisem w grafice interaktywnej.
Kolejnym etapem lekcji jest „teleturniej” w formie „Jeden z dziesięciu”, w którym uczestnikami są grupy. Pytaniami są zadania z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Podczas lekcji można wprowadzić punktację dla grup za każde z wykonywanych zadań, a w podsumowaniu wyłonić zwycięską grupę i nagrodzić jej członków drobnym upominkiem.
Poprzez analizę pracy uczniów podczas lekcji nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

W celu utrwalenia zdobytej wiedzy, każdy uczeń rozwiązuje w domu te zadania, których nie rozwiązywała jego grupa podczas „teleturnieju”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Z multimedium „Grafika interaktywna” uczniowie mogą zapoznać się na lekcji lub w ramach pracy domowej.