Autorka: Justyna Szymańska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Funkcje rodziny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje, z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej, współczesne typy rodziny;

  • wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej;

  • weryfikuje, na podstawie danych statystycznych, wyobrażenia na temat ról kobiety i mężczyzny w rodzinie w zakresie podziału obowiązków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Funkcje rodziny” i omówienie celów lekcji.

2. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć dotyczących funkcji rodziny. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na 4–osobowe zespoły. Każdy z nich na podstawie materiału z sekcji „Przeczytaj” opracowuje jedną funkcję, jaką pełni rodzina. Po upływie wyznaczonego czasu liderzy przedstawiają rezultaty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania.

2. Dyskusja na temat tego, które z funkcji rodziny są obecnie najtrudniejsze do wypełnienia i dlaczego. Wybrane osoby przedstawiają wnioski.

3. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1: „Zapoznaj się z danymi statystycznymi ukazanymi na schemacie, zwracając uwagę na to, w zakresie jakich czynności polskie rodziny wykazują się najwyższym poziomem partnerstwa (rozumianego tutaj jako wspólne wykonywanie określonych czynności)”, oraz ćwiczeń do schematu. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Nauczyciel dokonuje oceny pracy grup i udziela informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Franciszek Adamski, Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1982.

Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.

Zbigniew Tyszka, Socjologia rodziny, Warszawa 1974.

Daniel Jabłoński, Lech Ostasz, Zarys wiedzy o małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może za pomocą odpowiednich widżetów zadać uczniom pytanie o to, kto w ich domu wykonuje poszczególne czynności. Wyniki ankiet przedstawia na tablicy interaktywnej i prosi uczniów o ich skomentowanie.