Dla nauczyciela
Autorka: Justyna Szymańska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Funkcje rodziny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje, z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej, współczesne typy rodziny;
wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej;
weryfikuje, na podstawie danych statystycznych, wyobrażenia na temat ról kobiety i mężczyzny w rodzinie w zakresie podziału obowiązków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
analiza materiału źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Funkcje rodziny” i omówienie celów lekcji.
2. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć dotyczących funkcji rodziny. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na 4–osobowe zespoły. Każdy z nich na podstawie materiału z sekcji „Przeczytaj” opracowuje jedną funkcję, jaką pełni rodzina. Po upływie wyznaczonego czasu liderzy przedstawiają rezultaty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania.
2. Dyskusja na temat tego, które z funkcji rodziny są obecnie najtrudniejsze do wypełnienia i dlaczego. Wybrane osoby przedstawiają wnioski.
3. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1: „Zapoznaj się z danymi statystycznymi ukazanymi na schemacie, zwracając uwagę na to, w zakresie jakich czynności polskie rodziny wykazują się najwyższym poziomem partnerstwa (rozumianego tutaj jako wspólne wykonywanie określonych czynności)”, oraz ćwiczeń do schematu. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Nauczyciel dokonuje oceny pracy grup i udziela informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Franciszek Adamski, Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1982.
Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Zbigniew Tyszka, Socjologia rodziny, Warszawa 1974.
Daniel Jabłoński, Lech Ostasz, Zarys wiedzy o małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może za pomocą odpowiednich widżetów zadać uczniom pytanie o to, kto w ich domu wykonuje poszczególne czynności. Wyniki ankiet przedstawia na tablicy interaktywnej i prosi uczniów o ich skomentowanie.