Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Filozofia po Heglu. Nowe perspektywy: Søren Kierkegaard — filozofia po filozofii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz myśl filozoficzną Sørena Kierkegaarda.
Wyjaśnisz, na czym polegał atak Kierkegaarda na filozofię.
Zastanowisz się, dlaczego każdy współczesny filozof powinien znać myśl Hegla.
Dokonasz analizy fragmentów tekstów Kierkegaarda: Odrzucenie systemu, O abstrakcji, Jednostka i tłum, Przedmiot wiary, Paradoks wiary.
Cele operacyjne. Uczeń:
stosuje narzędzia logiki w analizie tekstu filozoficznego i zawartej w nim argumentacji, a także w obronie przed manipulacją;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
film;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali odpowiedź na pytanie: Co miało wpływ na ukierunkowanie filozofii Kierkegaarda w duchu chrześcijańskim?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak rozumiesz twierdzenie Kierkegaarda, że prawda jest życiem?
Faza realizacyjna:
Drama. Nauczyciel prosi uczniów, aby utworzyli czteroosobowe zespoły, które będą pracować metodą dramy w wyznaczonym czasie.
Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego na temat: Wywiady arcymistrzowskie. Søren Kierkegaard – krytykant heglizmu. Uczniowie wcielą się w różne role, np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym (może być ich dwóch), dziennikarza przeprowadzającego wywiad (może być ich dwóch), osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad (może być ich dwóch). Uczniowie muszą zaplanować i przygotować swoje wypowiedzi i zaaranżować przestrzeń sceniczną. Podczas przygotowania grupy będą mogły korzystać z internetu.
Każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy, a po zakończonych prezentacjach uczniowie dzielą się wrażeniami i dyskutują. Nauczyciel też podsumowuje wykonaną przez poszczególne grupy pracę.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie odczytuje polecenia:
– Zapoznaj się z audiobookiem. Jaka jest różnica między systemem filozoficznym a „systemem dla Boga”?
– Napisz krótko, jak Kierkegaard rozumiał pojęcie abstrakcji.
– Zapoznaj się z dwoma poniższymi audiobookami. Wyjaśnij relację między jednostką a ogólnością w kontekście wiary.
Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.Praca z drugim multimedium. W ramach podsumowania fazy realizacyjnej, uczniowie zapoznają się z materiałem zamieszczonym w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 3 z zakładki „Audiobook”: Spróbuj w kilku prostych zdaniach, opierając się na własnych doświadczeniach, wytłumaczyć, dlaczego przyjmowanie prawd powszechnych za pewnik jest błędem.
Materiały pomocnicze:
Studia o filozofii Sørena Kierkegaarda: koncepcje, polemiki, inspiracje, red. M. Gołębiewska, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.