Numer e‑materiału: 1.2.4.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Was macht ein Fotograf? / Co robi fotograf?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o pracę kierowcy autobusu, weterynarza, sprzedawczyni lodów i fotografa oraz informowania o niej

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń: 1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie do kolegi lub koleżanki, co robi kierowca autobusu, weterynarz, sprzedawczyni lodów oraz fotograf;

  • wyjaśnia, co robią kierowca autobusu, weterynarz, sprzedawczyni lodów oraz fotograf.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne,

    • podająca,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

    • aktywizująca (puzzle obrazkowe, kalambury, pantomima).

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • ćwiczenia interaktywne na tablecie,

    • praca z plikiem audio,

    • praca z multimedium (animacja),

    • łańcuszek,

    • spacer klasowy,

    • kalambury,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w parach,

    • praca w grupach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia przedstawiające weterynarza, sprzedawczynię lodów, fotografa oraz kierowcę autobusu,

  • kartki z nazwami zawodów,

  • słowa: was, macht, ein, Fotograf zapisane na osobnych kartkach,

  • laptop, projektor, zdjęcia fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów, weterynarza,

  • rekwizyty charakterystyczne np. dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów, weterynarza,

  • tablica whiteboard, puzzle przedstawiające fotografa, kierowcę autobusu, sprzedawczynię lodów, weterynarza.

Alternatywne zastosowanie mulitmedium: animacja

Nauczyciel może podzielić uczniów na mniejsze grupki i przypisać poszczególnym uczniom role Lei, Bena, mamy, taty i kierowcy. Dzieci uczą się swoich ról na pamięć, a na następnej lekcji odgrywają scenki. Dzięki animacji można utrwalać i powtarzać materiał leksykalny.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas (min)

Uwagi metodyczne

Wprowadzenie

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla. Następnie pyta, kogo spotkał Ampel oraz jakich przedstawicieli zawodów uczniowie spotykają na co dzień.

Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim o tym, kim uczniowie chcieliby zostać w przyszłości.

Nauczyciel powtarza wymienione przez uczniów nazwy zawodów (w języku polskim) i zapisuje na tablicy ich odpowiedniki w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają nowe wyrazy na głos.

plenum

15

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i tekst (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby przyjrzeli się rysunkom, a następnie pyta, czy domyślają się, w jaką grę grają Lina i Ben. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

Uczniowie śledzą tekst wzrokiem i starają się zrozumieć, w co grają dzieci?

Uczniowie słuchają nazw zawodów (rzeczowników złożonych: Busfahrer, Eisverkäuferin, Tierarzt), starając się rozpoznać, z jakich słów się składają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). W przypadku trudności nauczyciel prezentuje ilustracje pomocnicze (autobus, lody, zwierzęta). Następnie uczniowie ćwiczą wymowę rzeczowników złożonych (powtarzanie chórem).

Nauczyciel rozdaje połowie klasy zdjęcia przedstawiające fotografa, weterynarza, sprzedawczynię lodów oraz kierowcę autobusu, a drugiej połowie kartki z nazwami zawodów. Uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary, dopasowując nazwy zawodów i ilustracje (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w parach

metoda pracy: spacer klasowy

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jakie pytanie zadała Lina. Uczniowie próbują ułożyć je z wyrazów zapisanych na osobnych kartkach (rozsypanka wyrazowa). Nauczyciel zapisuje na tablicy właściwe zdanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją. Następnie słuchają zdania: Was macht ein Fotograf? i je powtarzają (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

wyrażenia zapisane na osobnych kartkach: was, macht, ein

Faza realizacyjna

Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film animowany (e‑materiał: Animacja), w którym Ben wybiera się z rodziną do zoo (autobusem). Nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, kogo rodzina spotka podczas swojej wyprawy. Jakie zawody wykonują spotkane osoby? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.

Uczniowie oglądają dwukrotnie animację, a następnie wraz z nauczycielem oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.

plenum

15

Uczniowie układają ilustracje zgodnie z kolejnością wydarzeń w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

praca w parach

praca na tabletach

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustracje przedstawiające różne zawody oraz fragmenty pytań: Was macht ein …?Was macht eine …? (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Zadanie uczniów polega na dokończeniu pytania poprzez wstawienie nazwy zawodu widocznego na ilustracji. Każda grupa dysponuje dzwoneczkiem. Za jego pomocą sygnalizuje gotowość do udzielenia odpowiedzi.

praca w grupach

tablica interaktywna, dzwoneczki

Nauczyciel prezentuje uczniom rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów i weterynarza. Uczniowie starają się jak najszybciej odgadnąć dany zawód. Ponownie sygnalizują gotowość do udzielenia odpowiedzi dzwoneczkiem.

rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów, weterynarza

Uczniowie słuchają nagrania (nazwy zawodów). Wybierają zdjęcie, które pasuje do treści nagrania. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

Uczniowie ponownie oglądają animację. Nauczyciel pyta, jak Lea pytała o nieznane osoby. Uczniowie koncentrują się na odnalezieniu tego pytania. Ochotnik zgłasza się do odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Wer ist das?) (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

plenum

Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń losuje obrazek z przedstawicielem zawodu (weterynarz, kierowca, lodziarka, fotograf). Zabawę rozpoczyna nauczyciel, pokazując swój obrazek i zadając pytanie: Wer ist das? Uczeń siedzący po prawej stronie nauczyciela podaje nazwę zawodu. Następnie nauczyciel zadaje drugie pytanie: Was macht ein/eine ... ? Uczeń odpowiada i pokazuje obrazek, który wylosował. Zadaje dwa pytania uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Wer ist das? Was macht ein/eine ... ? Zabawa jest kontynuowana do momentu aż wszyscy uczniowie zaprezentują swoje obrazki, zadadzą pytania i odpowiedzą na nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

metoda pracy: łańcuszek

Faza podsumowująca

Każda para otrzymuje komplet ilustracji i napisów na podstawie e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 1. Uczniowie dobierają do ilustracji właściwe podpisy.

praca w parach

15

Uczniowie grają w kalambury. Ochotnik wychodzi na środek klasy i za pomocą rysunków (lub gestów) przedstawia wykonawcę wybranego zawodu z tej lekcji. Uczniowie odgadują nazwę zawodu, a następnie pełnym zdaniem odpowiadają, czym zajmuje się dana osoba.

plenum

kalambury

Uczniowie układają puzzle na tabletach. Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i prosi o podanie nazwy zawodu oraz czynności wykonywanej przez osobę widoczną na ułożonych już puzzlach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

Nauczyciel może skorzystać z puzzli dostępnych w e‑materiale lub przygotować puzzle w wersji papierowej.

Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję. Przypomina, jaki był cel lekcji i czego uczniowie się nauczyli.

Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. Każdy uczeń ma za zadanie odnaleźć w słowniku nazwę swojego ulubionego/wymarzonego zawodu i przygotować plakat ilustrujący ten zawód. Na kolejnej lekcji ochotnicy opowiedzą, czym zajmuje się osoba wykonująca jego ulubiony zawód (Was macht ein/eine …?).

Wprowadzenie

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla. Następnie pyta, kogo spotkał Ampel oraz jakich przedstawicieli zawodów uczniowie spotykają na co dzień.

Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim o tym, kim uczniowie chcieliby zostać w przyszłości.

Nauczyciel powtarza wymienione przez uczniów nazwy zawodów (w języku polskim) i zapisuje na tablicy ich odpowiedniki w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają nowe wyrazy na głos.

plenum

15

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i tekst (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby przyjrzeli się rysunkom, a następnie pyta, czy domyślają się, w jaką grę grają Lina i Ben. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

Uczniowie śledzą tekst wzrokiem i starają się zrozumieć, w co grają dzieci?

Uczniowie słuchają nazw zawodów (rzeczowników złożonych: Busfahrer, Eisverkäuferin, Tierarzt), starając się rozpoznać, z jakich słów się składają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). W przypadku trudności nauczyciel prezentuje ilustracje pomocnicze (autobus, lody, zwierzęta). Następnie uczniowie ćwiczą wymowę rzeczowników złożonych (powtarzanie chórem).

Nauczyciel rozdaje połowie klasy zdjęcia przedstawiające fotografa, weterynarza, sprzedawczynię lodów oraz kierowcę autobusu, a drugiej połowie kartki z nazwami zawodów. Uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary, dopasowując nazwy zawodów i ilustracje (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w parach

metoda pracy: spacer klasowy

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jakie pytanie zadała Lina. Uczniowie próbują ułożyć je z wyrazów zapisanych na osobnych kartkach (rozsypanka wyrazowa). Nauczyciel zapisuje na tablicy właściwe zdanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją. Następnie słuchają zdania: Was macht ein Fotograf? i je powtarzają (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

wyrażenia zapisane na osobnych kartkach: was, macht, ein

Faza realizacyjna

Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film animowany (e‑materiał: Animacja), w którym Ben wybiera się z rodziną do zoo (autobusem). Nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, kogo rodzina spotka podczas swojej wyprawy. Jakie zawody wykonują spotkane osoby? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.

Uczniowie oglądają dwukrotnie animację, a następnie wraz z nauczycielem oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.

plenum

15

Uczniowie układają ilustracje zgodnie z kolejnością wydarzeń w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

praca w parach

praca na tabletach

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustracje przedstawiające różne zawody oraz fragmenty pytań: Was macht ein …?Was macht eine …? (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Zadanie uczniów polega na dokończeniu pytania poprzez wstawienie nazwy zawodu widocznego na ilustracji. Każda grupa dysponuje dzwoneczkiem. Za jego pomocą sygnalizuje gotowość do udzielenia odpowiedzi.

praca w grupach

tablica interaktywna, dzwoneczki

Nauczyciel prezentuje uczniom rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów i weterynarza. Uczniowie starają się jak najszybciej odgadnąć dany zawód. Ponownie sygnalizują gotowość do udzielenia odpowiedzi dzwoneczkiem.

rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów, weterynarza

Uczniowie słuchają nagrania (nazwy zawodów). Wybierają zdjęcie, które pasuje do treści nagrania. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

Uczniowie ponownie oglądają animację. Nauczyciel pyta, jak Lea pytała o nieznane osoby. Uczniowie koncentrują się na odnalezieniu tego pytania. Ochotnik zgłasza się do odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Wer ist das?) (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

plenum

Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń losuje obrazek z przedstawicielem zawodu (weterynarz, kierowca, lodziarka, fotograf). Zabawę rozpoczyna nauczyciel, pokazując swój obrazek i zadając pytanie: Wer ist das? Uczeń siedzący po prawej stronie nauczyciela podaje nazwę zawodu. Następnie nauczyciel zadaje drugie pytanie: Was macht ein/eine ... ? Uczeń odpowiada i pokazuje obrazek, który wylosował. Zadaje dwa pytania uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Wer ist das? Was macht ein/eine ... ? Zabawa jest kontynuowana do momentu aż wszyscy uczniowie zaprezentują swoje obrazki, zadadzą pytania i odpowiedzą na nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

metoda pracy: łańcuszek

Faza podsumowująca

Każda para otrzymuje komplet ilustracji i napisów na podstawie e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 1. Uczniowie dobierają do ilustracji właściwe podpisy.

praca w parach

15

Uczniowie grają w kalambury. Ochotnik wychodzi na środek klasy i za pomocą rysunków (lub gestów) przedstawia wykonawcę wybranego zawodu z tej lekcji. Uczniowie odgadują nazwę zawodu, a następnie pełnym zdaniem odpowiadają, czym zajmuje się dana osoba.

plenum

kalambury

Uczniowie układają puzzle na tabletach. Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i prosi o podanie nazwy zawodu oraz czynności wykonywanej przez osobę widoczną na ułożonych już puzzlach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

Nauczyciel może skorzystać z puzzli dostępnych w e‑materiale lub przygotować puzzle w wersji papierowej.

Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję. Przypomina, jaki był cel lekcji i czego uczniowie się nauczyli.

Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. Każdy uczeń ma za zadanie odnaleźć w słowniku nazwę swojego ulubionego/wymarzonego zawodu i przygotować plakat ilustrujący ten zawód. Na kolejnej lekcji ochotnicy opowiedzą, czym zajmuje się osoba wykonująca jego ulubiony zawód (Was macht ein/eine …?).

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec