Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.4.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Was macht ein Fotograf? / Co robi fotograf?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność pytania o pracę kierowcy autobusu, weterynarza, sprzedawczyni lodów i fotografa oraz informowania o niej
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas (min) | Uwagi metodyczne |
Wprowadzenie | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla. Następnie pyta, kogo spotkał Ampel oraz jakich przedstawicieli zawodów uczniowie spotykają na co dzień. Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim o tym, kim uczniowie chcieliby zostać w przyszłości. Nauczyciel powtarza wymienione przez uczniów nazwy zawodów (w języku polskim) i zapisuje na tablicy ich odpowiedniki w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają nowe wyrazy na głos. | plenum | 15 | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i tekst (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby przyjrzeli się rysunkom, a następnie pyta, czy domyślają się, w jaką grę grają Lina i Ben. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem i starają się zrozumieć, w co grają dzieci? | |||
Uczniowie słuchają nazw zawodów (rzeczowników złożonych: Busfahrer, Eisverkäuferin, Tierarzt), starając się rozpoznać, z jakich słów się składają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). W przypadku trudności nauczyciel prezentuje ilustracje pomocnicze (autobus, lody, zwierzęta). Następnie uczniowie ćwiczą wymowę rzeczowników złożonych (powtarzanie chórem). | |||
Nauczyciel rozdaje połowie klasy zdjęcia przedstawiające fotografa, weterynarza, sprzedawczynię lodów oraz kierowcę autobusu, a drugiej połowie kartki z nazwami zawodów. Uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary, dopasowując nazwy zawodów i ilustracje (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 2). | praca w parach | metoda pracy: spacer klasowy | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jakie pytanie zadała Lina. Uczniowie próbują ułożyć je z wyrazów zapisanych na osobnych kartkach (rozsypanka wyrazowa). Nauczyciel zapisuje na tablicy właściwe zdanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją. Następnie słuchają zdania: Was macht ein Fotograf? i je powtarzają (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 3). | praca indywidualna | wyrażenia zapisane na osobnych kartkach: was, macht, ein | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film animowany (e‑materiał: Animacja), w którym Ben wybiera się z rodziną do zoo (autobusem). Nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, kogo rodzina spotka podczas swojej wyprawy. Jakie zawody wykonują spotkane osoby? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy. Uczniowie oglądają dwukrotnie animację, a następnie wraz z nauczycielem oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne. | plenum | 15 | |
Uczniowie układają ilustracje zgodnie z kolejnością wydarzeń w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | praca w parach | praca na tabletach | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustracje przedstawiające różne zawody oraz fragmenty pytań: Was macht ein …?, Was macht eine …? (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Zadanie uczniów polega na dokończeniu pytania poprzez wstawienie nazwy zawodu widocznego na ilustracji. Każda grupa dysponuje dzwoneczkiem. Za jego pomocą sygnalizuje gotowość do udzielenia odpowiedzi. | praca w grupach | tablica interaktywna, dzwoneczki | |
Nauczyciel prezentuje uczniom rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów i weterynarza. Uczniowie starają się jak najszybciej odgadnąć dany zawód. Ponownie sygnalizują gotowość do udzielenia odpowiedzi dzwoneczkiem. | rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów, weterynarza | ||
Uczniowie słuchają nagrania (nazwy zawodów). Wybierają zdjęcie, które pasuje do treści nagrania. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | |||
Uczniowie ponownie oglądają animację. Nauczyciel pyta, jak Lea pytała o nieznane osoby. Uczniowie koncentrują się na odnalezieniu tego pytania. Ochotnik zgłasza się do odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Wer ist das?) (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). | plenum | ||
Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń losuje obrazek z przedstawicielem zawodu (weterynarz, kierowca, lodziarka, fotograf). Zabawę rozpoczyna nauczyciel, pokazując swój obrazek i zadając pytanie: Wer ist das? Uczeń siedzący po prawej stronie nauczyciela podaje nazwę zawodu. Następnie nauczyciel zadaje drugie pytanie: Was macht ein/eine ... ? Uczeń odpowiada i pokazuje obrazek, który wylosował. Zadaje dwa pytania uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Wer ist das? Was macht ein/eine ... ? Zabawa jest kontynuowana do momentu aż wszyscy uczniowie zaprezentują swoje obrazki, zadadzą pytania i odpowiedzą na nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | metoda pracy: łańcuszek | ||
Faza podsumowująca | |||
Każda para otrzymuje komplet ilustracji i napisów na podstawie e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 1. Uczniowie dobierają do ilustracji właściwe podpisy. | praca w parach | 15 | |
Uczniowie grają w kalambury. Ochotnik wychodzi na środek klasy i za pomocą rysunków (lub gestów) przedstawia wykonawcę wybranego zawodu z tej lekcji. Uczniowie odgadują nazwę zawodu, a następnie pełnym zdaniem odpowiadają, czym zajmuje się dana osoba. | plenum | kalambury | |
Uczniowie układają puzzle na tabletach. Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i prosi o podanie nazwy zawodu oraz czynności wykonywanej przez osobę widoczną na ułożonych już puzzlach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca indywidualna | Nauczyciel może skorzystać z puzzli dostępnych w e‑materiale lub przygotować puzzle w wersji papierowej. | |
Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję. Przypomina, jaki był cel lekcji i czego uczniowie się nauczyli. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. Każdy uczeń ma za zadanie odnaleźć w słowniku nazwę swojego ulubionego/wymarzonego zawodu i przygotować plakat ilustrujący ten zawód. Na kolejnej lekcji ochotnicy opowiedzą, czym zajmuje się osoba wykonująca jego ulubiony zawód (Was macht ein/eine …?). | |||
Wprowadzenie
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla. Następnie pyta, kogo spotkał Ampel oraz jakich przedstawicieli zawodów uczniowie spotykają na co dzień.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim o tym, kim uczniowie chcieliby zostać w przyszłości.
Nauczyciel powtarza wymienione przez uczniów nazwy zawodów (w języku polskim) i zapisuje na tablicy ich odpowiedniki w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają nowe wyrazy na głos.
plenum
15
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i tekst (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi uczniów, aby przyjrzeli się rysunkom, a następnie pyta, czy domyślają się, w jaką grę grają Lina i Ben. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.
Uczniowie śledzą tekst wzrokiem i starają się zrozumieć, w co grają dzieci?
Uczniowie słuchają nazw zawodów (rzeczowników złożonych: Busfahrer, Eisverkäuferin, Tierarzt), starając się rozpoznać, z jakich słów się składają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). W przypadku trudności nauczyciel prezentuje ilustracje pomocnicze (autobus, lody, zwierzęta). Następnie uczniowie ćwiczą wymowę rzeczowników złożonych (powtarzanie chórem).
Nauczyciel rozdaje połowie klasy zdjęcia przedstawiające fotografa, weterynarza, sprzedawczynię lodów oraz kierowcę autobusu, a drugiej połowie kartki z nazwami zawodów. Uczniowie próbują jak najszybciej dobrać się w pary, dopasowując nazwy zawodów i ilustracje (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 2).
praca w parach
metoda pracy: spacer klasowy
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jakie pytanie zadała Lina. Uczniowie próbują ułożyć je z wyrazów zapisanych na osobnych kartkach (rozsypanka wyrazowa). Nauczyciel zapisuje na tablicy właściwe zdanie. Uczniowie porównują je ze swoją propozycją. Następnie słuchają zdania: Was macht ein Fotograf? i je powtarzają (aktywność na podstawie e‑materiału: Przeczytaj, polecenie 3).
praca indywidualna
wyrażenia zapisane na osobnych kartkach: was, macht, ein
Faza realizacyjna
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film animowany (e‑materiał: Animacja), w którym Ben wybiera się z rodziną do zoo (autobusem). Nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, kogo rodzina spotka podczas swojej wyprawy. Jakie zawody wykonują spotkane osoby? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.
Uczniowie oglądają dwukrotnie animację, a następnie wraz z nauczycielem oceniają, czy ich przypuszczenia były trafne.
plenum
15
Uczniowie układają ilustracje zgodnie z kolejnością wydarzeń w animacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
praca w parach
praca na tabletach
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustracje przedstawiające różne zawody oraz fragmenty pytań: Was macht ein …?, Was macht eine …? (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). Zadanie uczniów polega na dokończeniu pytania poprzez wstawienie nazwy zawodu widocznego na ilustracji. Każda grupa dysponuje dzwoneczkiem. Za jego pomocą sygnalizuje gotowość do udzielenia odpowiedzi.
praca w grupach
tablica interaktywna, dzwoneczki
Nauczyciel prezentuje uczniom rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów i weterynarza. Uczniowie starają się jak najszybciej odgadnąć dany zawód. Ponownie sygnalizują gotowość do udzielenia odpowiedzi dzwoneczkiem.
rekwizyty charakterystyczne dla zawodów fotografa, kierowcy autobusu, sprzedawczyni lodów, weterynarza
Uczniowie słuchają nagrania (nazwy zawodów). Wybierają zdjęcie, które pasuje do treści nagrania. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
Uczniowie ponownie oglądają animację. Nauczyciel pyta, jak Lea pytała o nieznane osoby. Uczniowie koncentrują się na odnalezieniu tego pytania. Ochotnik zgłasza się do odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy (Wer ist das?) (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).
plenum
Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń losuje obrazek z przedstawicielem zawodu (weterynarz, kierowca, lodziarka, fotograf). Zabawę rozpoczyna nauczyciel, pokazując swój obrazek i zadając pytanie: Wer ist das? Uczeń siedzący po prawej stronie nauczyciela podaje nazwę zawodu. Następnie nauczyciel zadaje drugie pytanie: Was macht ein/eine ... ? Uczeń odpowiada i pokazuje obrazek, który wylosował. Zadaje dwa pytania uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Wer ist das? Was macht ein/eine ... ? Zabawa jest kontynuowana do momentu aż wszyscy uczniowie zaprezentują swoje obrazki, zadadzą pytania i odpowiedzą na nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
metoda pracy: łańcuszek
Faza podsumowująca
Każda para otrzymuje komplet ilustracji i napisów na podstawie e‑materiału: Sprawdź się, ćwiczenie 1. Uczniowie dobierają do ilustracji właściwe podpisy.
praca w parach
15
Uczniowie grają w kalambury. Ochotnik wychodzi na środek klasy i za pomocą rysunków (lub gestów) przedstawia wykonawcę wybranego zawodu z tej lekcji. Uczniowie odgadują nazwę zawodu, a następnie pełnym zdaniem odpowiadają, czym zajmuje się dana osoba.
plenum
kalambury
Uczniowie układają puzzle na tabletach. Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i prosi o podanie nazwy zawodu oraz czynności wykonywanej przez osobę widoczną na ułożonych już puzzlach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca indywidualna
Nauczyciel może skorzystać z puzzli dostępnych w e‑materiale lub przygotować puzzle w wersji papierowej.
Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję. Przypomina, jaki był cel lekcji i czego uczniowie się nauczyli.
Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. Każdy uczeń ma za zadanie odnaleźć w słowniku nazwę swojego ulubionego/wymarzonego zawodu i przygotować plakat ilustrujący ten zawód. Na kolejnej lekcji ochotnicy opowiedzą, czym zajmuje się osoba wykonująca jego ulubiony zawód (Was macht ein/eine …?).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0