Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Horacy i jego naśladowcy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
bierze udział w dyskusji na temat inspiracji Horacym;
wyjaśnia, czym jest horacjanizm;
omawia przejawy zainteresowania twórczością Horacego;
określa podmiot liryczny oraz sytuację liryczną we wskazanych epodach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie do rozmowy na temat, ogólnie, ciągłości kultur i cywilizacji, a w szczególności – obecności dziedzictwa starożytności we współczesnej kulturze polskiej i europejskiej. Zachęca uczniów do podawania znanych im przykładów treści wypracowanych przez starożytnych Greków i Rzymian, które wciąż odgrywają istotną rolę w życiu ludzi XXI w. (prawo rzymskie, filozofia grecka, kanony estetyki itp.). Następnie prosi uczniów o odnalezienie przykładów twórców, którzy wzorowali się na Horacym i wyjaśnienie, na czym to naśladownictwo polegało.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie udostępnia e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania dotyczące bloku tekstowego, sprawdzając, czy uczniowie uważnie go przeczytali, np.:
– Dlaczego Horacy stał się źródłem inspiracji dla poetów różnych epok?
– Czym jest horacjanizm?
– Jakie były przejawy zainteresowania twórczością Horacego?
Uczniowie odpowiadają na pytania, odwołując się do tekstu. Nauczyciel może ocenić ich aktywność.Uczniowie rozpoczynają dyskusję na temat, do którego przygotowywali się w domu. Nauczyciel pilnuje porządku rozmowy.
Chętne osoby recytują epody zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”. Następuje objaśnienie niezrozumiałych wyrażeń oraz odwołań kulturowych i historycznych. Wstępne rozpoznanie: określenie podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej. Następnie nauczyciel prosi uczniów, by wykonali ćwiczenia 1 i 2 z tej sekcji. Na koniec wybrane osoby odczytują rozwiązania.
Pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują w parach. Po upływie określonego czasu chętne osoby prezentują rozwiązania. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prezentuje uczniom multimedium. Wspólnie w klasie omawiają zawartość prezentacji. Następnie prowadzący zajęcia poleca uczniom, by w parach wykonali polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Informuje, że ważny jest czas, ale i precyzja wykonania poleceń. Ocenia wyniki pracy najszybciej zgłaszających się par. Wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów.
W ostatniej części lekcji nauczyciel prosi, by uczestnicy zajęć dokończyli następujące zdania: Podczas tej lekcji dowiedziałem się, że... Istotne było to, że...; W tej lekcji niepotrzebne było...
Praca domowa:
Horacjanizm przejawiał się m.in. w zalecaniu odpowiedniej filozofii życiowej. Na podstawie przekładów i parafraz utworów rzymskiego poety wyjaśnij w krótkim tekście, jakich rad filozoficznych udzielał Horacy swoim czytelnikom.
Materiały pomocnicze:
O wolności i niewoli – audycja Ninateki, w której filolog klasyczny Jerzy Roman Kaczyński opowiada o Horacym i jego początkowym umiłowaniu do wolności republikańskich – a następnie – o oddaniu dla władcy, cesarza Augusta.
Jerzy Krókowski: Wstęp, w: Horacy. Wybór poezji, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1975.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.