Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Als ich ein Kind war .../Kiedy byłam/byłem dzieckiem...
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+
Cele ogólne lekcji:
Umiejętność wyrażania uczuć oraz swoich preferencji odnośnie miejsc kojarzonych z dzieciństwem.
Umiejętność opowiadania oraz wyrażania opinii na temat przywilejów i obowiązków z dzieciństwa.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
opowiada o swoich obowiązkach i przywilejach z dzieciństwa;
wyraża opinię na temat miejsca kojarzącego mu się z dzieciństwem;
udziela rad dotyczących obowiązków domowych.
Cele motywacyjne:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie kompensacyjne;
strategie społeczne.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
problemowa: film;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
karty metaforyczne,
tekst źródłowy,
zdjęcia z filmu,
zdjęcia uczniów z dzieciństwa,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat sentymentalnych wędrówek do przeszłości.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów, które kojarzą im się ze słowem Kindheit.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wspomnień z dzieciństwa, obowiązków i przywilejów, które kojarzą się z dzieciństwem.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozkłada na podłodze karty metaforyczne i prosi uczniów, aby każdy z nich, nawiązując do wybranej karty, opowiedział coś o swoim dzieciństwie. Po wypowiedziach uczniowie łączą się w grupy trzyosobowe, tworząc krótką, wymyśloną historię ze dzieciństwa. Wykorzystują informacje, których udzielili wcześniej w związku z wybraną kartą. Grupy prezentują historię na forum klasy, otrzymują od nauczyciela informację zwrotną dotyczącą poprawności wypowiedzi.
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie:
określają główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określają intencje, nastawienie i postawy nadawcy/autora tekstu;
znajdują w tekście określone informacje;
wyciągają wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście.
Uczniowie utrwalają konstrukcję gramatyczną – czasowniki w czasie Präteritum.
Nauczyciel przygotowuje kilka zdjęć w formie zrzutu ekranu z filmu, prezentuje je uczniom, którzy snują domysły oraz wypowiadają się na temat, o czym jest film, kto jest głównym bohaterem, kto występuje w filmie itp.
Uczniowie:
szukają określonych informacji w filmie;
uzupełniają luki w zdaniach na podstawie informacji zawartych w multimedium.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają o przywilejach i obowiązkach z dzieciństwa.
Praca domowa
Uczniowie wcielają się w rolę redaktorów w czasopiśmie dla dzieci i młodzieży, udzielają rad (sekcja Sprawdź się, Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie przygotowują kilka zdjęć ze swojego dzieciństwa, opisują wydarzenia, momenty uwiecznione na zdjęciach;
w trakcie lekcji: uczniowie na podstawie przygotowanych i opisanych zdjęć próbują odgadnąć, do kogo należą, jakich wydarzeń dotyczą, zadają pytania osobie znajdującej się na zdjęciu, dotyczące jej dzieciństwa;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przeprowadzają wywiad ze starszym członkiem rodziny: babcią, dziadkiem, reprezentantem innego pokolenia, zadają pytania dotyczące dzieciństwa danej osoby, jak wyglądało ich dzieciństwo, szkoła, czas wolny, obowiązki domowe. Uczniowie przygotowują podsumowanie wywiadu, prezentują daną osobę na następnych zajęciach, można również przygotować opis w formie nagrania.