Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rzeźbotwórcza działalność lodowców i lądolodów - porównanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

1. Poznawanie terminologii geograficznej.

3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

4. Formułowanie twierdzeń o  podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

III. Kształtowanie postaw.

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

4. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) Charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • Dowiaduje się, czym jest lodowiec górski i poznaje etapy jego powstawania.

  • Poznaje akumulacyjne formy rzeźby związane z działalnością lodowców górskich.

  • Rozpoznaje akumulacyjne formy rzeźby na fotografiach i schematach oraz określa ich genezę.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas/mapa ścienna, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

  • Jania J., Glacjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

  • Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela procesów prowadzących do powstawania lądolodów i lodowców górskich oraz efektów ich działalności rzeźbotwórczej. Nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające ich wiedzę na ten temat, prosi uczniów o zlokalizowanie rejonów występowania lądolodów i lodowców górskich na mapie fizycznej świata w atlasie (alternatywnie na mapie ściennej).

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania przez uczniów: wysłuchanie krótkiego wykładu nauczyciela na temat charakterystycznych cech rzeźby polodowcowej, określenie przebiegu procesu prowadzącego do ich powstania, zidentyfikowanie różnic i podobieństw w rzeźbotwórczej działalności lodowców i lądolodów.

  • Pogadanka nauczyciela ilustrowana prezentacją multimedialną zawierająca omówienie form rzeźby terenu będących efektem działalności lodowców górskich i lądolodów. Nauczyciel objaśnia procesy prowadzące do powstania formy i jej charakterystyczne cechy na uproszczonym, teoretycznym schemacie, a następnie przedstawia fotografię rzeczywistej formy z e‑materiału; wskazuje podobieństwa i różnice w rzeźbotwórczej działalności lodowców i lądolodów. Uczniowie sporządzają notatki dotyczące przebiegu procesu i cech charakterystycznych/diagnostycznych prezentowanych form (alternatywnie wpisują dane do tabeli/karty pracy dostarczonej przez nauczyciela).

  • Na ekranie interaktywnym nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną z e‑materiału; akumulacyjnych form rzeźby terenu powiązanych z działalnością lodowców górskich; uczniowie wykonują polecenia 1 i 2, korzystając z wiedzy uzyskanej w czasie pogadanki; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).

  • Kilkuminutowa praca w grupach (dyskusja, burza mózgów) – uczniowie, wykorzystując informacje z pogadanki i grafiki interaktywnej, opracowują tabele z informacjami dotyczącymi procesów rzeźbotwórczych lodowców górskich i lądolodów oraz form rzeźby będących ich efektem, a także identyfikują różnice i podobieństwa między nimi.

  • Prezentacja przez kilka wybranych przez nauczyciela grup uczniowskich rezultatów pracy. Dyskusja podsumowująca z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest ewentualne skorygowanie i uzupełnienie przedstawionych informacji. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi i uzupełnia informacje.

  • Uczniowie w ramach podsumowania wykazują związki przyczynowo‑skutkowe między rzeźbotwórczą działalnością lodowców górskich i lądolodów, a cechami form rzeźby ukształtowanych w jej wyniku.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów. Nauczyciel czuwa nad poprawnością.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 5–8).

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Przygotowanie mapy myśli prezentującej porównanie rzeźbotwórczej działalności lodowców górskich i lądolodów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery. Będzie przydatna także podczas innych lekcji z bloku tematycznego litosfera, dotyczących zagadnień związanych z procesami zewnętrznymi, modelującymi powierzchnię Ziemi.