Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.7.2
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich mache Einkäufe im Supermarkt / Robię zakupy w supermarkecie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania marketu z podaniem działów w markecie i lokalizacji towaru.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie działy w supermarkecie;
pogrupuje artykuły spożywcze według działów;
opowie, co mają w ofercie różne supermarkety.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (gazetki reklamowe);
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcenie do działania.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza działów w markecie;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”, a następnie prowadzi krótką dyskusję na temat niemieckich supermarketów w Polsce. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw znanych marketów i prosi o wyrażenie opinii na ich temat.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Pracując w parach, rozwiązują Übungen 1‑3 w części Przeczytaj. Rozwiązania omawiane są na forum.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i na jej podstawie rozwiązują Übungen 1‑3 w części Ilustracja interaktywna oraz Aufgaben 1‑4 w części Sprawdź się, utrwalając w ten sposób nazwy działów w supermarkecie oraz nazwy produktów, które można tam znaleźć.
Uczniowie słuchają tekst z Aufgabe 5 w części Sprawdź się i rozwiązują zadania do tekstu (Aufgabe 5 i 6 w części Sprawdź się).
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom gazetki reklamowe różnych marketów i prosi, aby pracując w parach pytali o cenę poszczególnych produktów i odpowiadali na pytania. Po każdym pytaniu uczniowie powinni zamieniać się rolami. Każdy z uczniów powinien zadać przynajmniej 2‑3 pytania o ceny i 2‑3 razy udzielić odpowiedzi.
Uczniowie zadają pytania z Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Uczeń wybiera trzech kolegów lub trzy koleżanki i zadaje im pytania o przyzwyczajenia i preferencje zakupowe.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: dzięki zapoznaniu się ze słownictwem z ilustracji interaktywnej przed lekcją uczniom łatwiej będzie nim operować podczas lekcji;
w trakcie lekcji: łączenie obrazu z zapisem graficznym pozwala na bardziej efektywne opanowanie nowego słownictwa, warto zwrócić uwagę uczniów na tę mnemotechnikę;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego.
Wykaz źródeł:
https://de.wikipedia.org/wiki/Supermarkt [dostęp 10.10.2022]
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0