Numer e‑materiału: 2.4.7.2

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich mache Einkäufe im Supermarkt / Robię zakupy w supermarkecie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania marketu z podaniem działów w markecie i lokalizacji towaru.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie działy w supermarkecie;

  • pogrupuje artykuły spożywcze według działów;

  • opowie, co mają w ofercie różne supermarkety.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (gazetki reklamowe);

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;

  • automotywacja i zachęcenie do działania.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza działów w markecie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”, a następnie prowadzi krótką dyskusję na temat niemieckich supermarketów w Polsce. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw znanych marketów i prosi o wyrażenie opinii na ich temat.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Pracując w parach, rozwiązują Übungen 1‑3 w części Przeczytaj. Rozwiązania omawiane są na forum.

  • Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i na jej podstawie rozwiązują Übungen 1‑3 w części Ilustracja interaktywna oraz Aufgaben 1‑4 w części Sprawdź się, utrwalając w ten sposób nazwy działów w supermarkecie oraz nazwy produktów, które można tam znaleźć.

  • Uczniowie słuchają tekst z Aufgabe 5 w części Sprawdź się i rozwiązują zadania do tekstu (Aufgabe 5 i 6 w części Sprawdź się).

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel rozdaje uczniom gazetki reklamowe różnych marketów i prosi, aby pracując w parach pytali o cenę poszczególnych produktów i odpowiadali na pytania. Po każdym pytaniu uczniowie powinni zamieniać się rolami. Każdy z uczniów powinien zadać przynajmniej 2‑3 pytania o ceny i 2‑3 razy udzielić odpowiedzi.

  • Uczniowie zadają pytania z Aufgabe 8 z części Sprawdź się. Uczeń wybiera trzech kolegów lub trzy koleżanki i zadaje im pytania o przyzwyczajenia i preferencje zakupowe.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: dzięki zapoznaniu się ze słownictwem z ilustracji interaktywnej przed lekcją uczniom łatwiej będzie nim operować podczas lekcji;

  • w trakcie lekcji: łączenie obrazu z zapisem graficznym pozwala na bardziej efektywne opanowanie nowego słownictwa, warto zwrócić uwagę uczniów na tę mnemotechnikę;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego.

Wykaz źródeł:

https://de.wikipedia.org/wiki/Supermarkt [dostęp 10.10.2022]

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec