Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Tadeusz Moroń, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy wszystkie atomy tego samego pierwiastka są identyczne?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: nuklid, izotop, mol i liczba Avogadra;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porówna budowę atomów różnych pierwiastków i tego samego pierwiastka.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
film edukacyjny;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących;
metoda kruszenia.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: „Co oznacza termin „ciężka woda”? Jak ją otrzymać? Czy obecnie ma zastosowanie, a jeżeli tak, to do czego? Czy ciężka woda jest obojętna dla naszego zdrowia, czy szkodliwa”?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów w odniesieniu do wyrażenia - budowa atomu. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Wyniki burzy mózgów można powiązać z pytaniem w pkt. 1 w fazie realizacyjnej.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
W oparciu o układ okresowy pierwiastków chemicznych uczniowie na forum klasy starają się odpowiedzieć na pytanie: O czym mówi liczba atomowa? Nauczyciel podsumowuje dyskusję. Nawiązanie do fazy wstępnej i powiązanie budowy atomu z liczbą atomową.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe (grup pracowniczych może być więcej w ramach jednego zadania):
I grupa – izotopy wodoru;
II grupa – właściwości różniące izotopy tego samego pierwiastka.
Na podstawie informacji zawartych w układzie okresowym i w e‑materiale uczniowie opracowują treści dotyczące izotopów. Nauczyciel, poprzez zadawanie pytań, egzekwuje wiedzę od uczniów. Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej i określenie różnicy w budowie atomów tego samego pierwiastka.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek – pojęcie izotopów na różnych przykładach. Nauczyciel podsumowuje film na zakończenie.
Uczniowie samodzielnie tworzą w zeszytach notatkę z lekcji w postaci mapy myśli. Chętni uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Wyjaśnij, dlaczego taka sama masa wody ciężkiej i „zwykłej” mają inną objętość? Co oznacza pojęcie nuklid? O czym informuje liczba atomowa danego pierwiastka? Jakimi właściwościami różnią się izotopy danego pierwiastka chemicznego?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując pozostałe zadania z e‑materiału – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany zarówno do bieżącej lekcji, jak i lekcji dotyczącej zastosowań izotopów, czy reakcji promieniotwórczych. Uczeń może wykorzystać medium podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Wyjaśnij, dlaczego taka sama masa wody ciężkiej i „zwykłej” mają inną objętość?
Co oznacza pojęcie nuklid?
O czym informuje liczba atomowa danego pierwiastka?
Jakimi właściwościami różnią się izotopy danego pierwiastka chemicznego?
Układ okresowy pierwiastków chemicznych.