Numer e‑materiału: 2.4.10.4

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ein Sporttag an der Schule / Dzień Sportu w szkole

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat sportu, obiektów i imprez sportowych oraz sprzętu sportowego.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy imprez sportowych;

  • poda przykłady miejsc organizowania tych imprez;

  • opisze Dzień Sportu w swojej szkole.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – techniki: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca – techniki: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania:
    Was ist auf dem Bild? Wo ist es? Welche Sportarten treiben sie?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” o największych stadionach w Europie. Pyta uczniów, czy byli kiedykolwiek na stadionie, w jakiej imprezie sportowej uczestniczyli i gdzie. Słowa określające imprezy sportowe lub miejsca, w których się odbywają, zostają przez nauczyciela zapisane na tablicy, następnie uczniowie zapisują słownictwo w zeszycie i wraz z nauczycielem ćwiczą poprawną wymowę i intonację nowych słów poprzez powtórzenia chóralne.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i znalezienie w nich zwrotów już im znanych.

  • Uczniowie czytają tekst „Unser Sporttag”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca ponownie uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z imprezami sportowymi i miejscami, gdzie mogą się one odbywać (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj).

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, w jaki sposób wyraża się w języku niemieckim związek przynależności. Poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik, a następnie wykonanie Übung 4 z części Przeczytaj oraz Aufgabe 5 z części Sprawdź się.

  • Uczniowie pracują z mapą pojęć i wykonują parami Übungen 1‑3. W ramach podsumowania wyniki pracy w parach omawiane są na forum.

  • Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i gromadzą informacje na temat imprezy sportowej, która odbywa się w ich szkole (Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Z pomocą mapy myśli i zawartego w niej słownictwa formułują na ten temat wypowiedzi w języku niemieckim. Nauczyciel poleca uczniom, aby każda z grup zapisała zebrane przez siebie wypowiedzi na plakacie.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność. Ponowne powtórzenia chóralne są dobrą metodą na zapamiętanie trudnego słownictwa.

Praca domowa:

Opisz w pięciu zdaniach dowolną imprezę sportową (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze słownictwem z mapy pojęć.

  • w trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na czteroosobowe grupy. Ich zadaniem jest przygotowanie plakatu informującego o dniu sportu w szkole. Plakat powinien zawierać nazwę imprezy sportowej, informacje o miejscach, gdzie i co będzie się odbywać oraz jacy sportowcy są mile widziani na imprezie. Następnie plakaty zostają przedstawione w formie wystawy, na której grupy wybiorą najtrafniejszy ich zdaniem plakat. Realizując to zadanie, korzystają ze słownictwa zawartego w mapie pojęć.

  • po lekcji: Uczniowie przygotowują w zeszytach tabelę z trzema kolumnami „walizka”, „lodówka” i „kosz”. Do „walizki” uczniowie wpisują słownictwo z mapy pojęć, które ich zdaniem jest najbardziej potrzebne i należy się go nauczyć. Do „lodówki” wkładają słówka, których ich zdaniem nie trzeba się uczyć od razu, ale może warto mieć je zanotowane. Do „kosza” trafia zaś słownictwo, które zdaniem uczniów jest zbędne i nie ma potrzeby się go uczyć. Nauczyciel może przedstawić to jako strategię uczenia się słownictwa: ważne, aby czynnie opanować słownictwo, które jest nam potrzebne w komunikacji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec