Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jaka to rzeka?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski oraz na podstawie źródeł informacji weryfikuje hipotezy dotyczące perspektyw rozwoju żeglugi rzecznej w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i wskazuje na mapie Polski główne rzeki,

  • wskazuje granice dorzeczy głównych rzek Polski,

  • charakteryzuje sieć wodną Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

Richling A., Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Uczniowie przypominają podstawowe pojęcia związane z tematyką lekcji (rzeka, rzeka główna, dopływ, źródło, dorzecze, zlewisko, dział wód).

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment „Przeczytaj” e‑materiału. W krótkim wykładzie wyjaśnia, jaki przebieg mają polskie rzeki, do jakich zlewisk należą. Charakteryzuje też dwie najdłuższe rzeki w Polsce. Charakterystykę można wykonać np. na podstawie tzw. wizytówki rzeki.

  • Według tabeli zamieszczonej w e‑materiale uczniowie wskazują na mapie najdłuższe rzeki Polski.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie przystępują do grania w grę edukacyjną zamieszczoną w e‑materiale. Rozwiązują zawarte w grze zadania, przechodząc przez kolejne etapy. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie najważniejszych treści omawianych podczas zajęć poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna: Scharakteryzuj wybraną rzekę z Twojego regionu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas zajęć dotyczących zróżnicowania sieci rzecznej (zakres podstawowy: IV. 4).