| |
| |
| Rola pomiarów we współczesnej fizyce |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
|
|
| Uczeń:
wskazuje, jaką rolę we współczesnej fizyce pełnią prace teoretyczne, a jaką badania doświadczalne,
wymienia różne aspekty ról pełnionych przez pomiary we współczesnej fizyce,
wskazuje konkretne przykłady ról, jakie we współczesnej fizyce pełnią pomiary,
analizuje przykłady relacji między fizyką doświadczalną i teoretyczną w przeszłości i obecnie.
|
| nauczanie przez dociekanie IBSE |
| wykład informacyjny, dyskusja |
| praca indywidualna, praca w grupach |
| komputer z dostępem do Internetu, tablica |
| |
|
|
Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części „Czy to nie ciekawe?” E‑materiału. Nauczyciel podaje informacje o nagrodach Nobla z dziedziny fizyki wraz z zapytaniem o praktyczne zastosowania: laserów, półprzewodników, diod LED i w szczególności emitujących światło niebieskie, ale także o odkryciach w dziedzinie astrofizyki (promieniowanie reliktowe), itp. |
|
Nauczyciel podaje informacje, także w formie wizualnej i graficznej o pomiarach prowadzonych w ramach eksperymentów fizycznych w celu pobudzenia dyskusji na lekcji. Uczniowie, w dyskusji stymulowanej przez nauczyciela, przedstawiają jaką rolę we współczesnej fizyce pełnią prace teoretyczne, a jaką badania doświadczalne. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie poszukują przykładów relacji między fizyką doświadczalną i teoretyczną w przeszłości i obecnie, a także praktycznych zastosowań wyników pomiarów w fizyce. Nauczyciel wspólnie z uczniami dyskutują nad różnymi aspektami ról pełnionych przez pomiary we współczesnej fizyce i o rozwoju technik pomiarowych. Uczniowie oglądają film edukacyjny. |
|
Uczniowie wykonują powiązane z filmem polecenia dotyczące roli pomiarów we współczesnej fizyce. |
|
Praca indywidualna: znalezienie przykładów, w których teorie fizyczne znalazły potwierdzenie w pomiarach oraz takich, w których takiego potwierdzenia jeszcze nie znalazły. Poszukanie przykładów, w których wyniki pomiarów fizycznych znalazły zastosowania praktyczne w innych dziedzinach niż fizyka. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być zastosowane jako wprowadzenie do innych lekcji z fizyki współczesnej. |