Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Rola pomiarów we współczesnej fizyce

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wskazuje, jaką rolę we współczesnej fizyce pełnią prace teoretyczne, a jaką badania doświadczalne,

  2. wymienia różne aspekty ról pełnionych przez pomiary we współczesnej fizyce,

  3. wskazuje konkretne przykłady ról, jakie we współczesnej fizyce pełnią pomiary,

  4. analizuje przykłady relacji między fizyką doświadczalną i teoretyczną w przeszłości i obecnie.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny, dyskusja

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do Internetu, tablica

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części „Czy to nie ciekawe?” E‑materiału.
Nauczyciel podaje informacje o nagrodach Nobla z dziedziny fizyki wraz z zapytaniem o praktyczne zastosowania: laserów, półprzewodników, diod LED i w szczególności emitujących światło niebieskie, ale także o odkryciach w dziedzinie astrofizyki (promieniowanie reliktowe), itp.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel podaje informacje, także w formie wizualnej i graficznej o pomiarach prowadzonych w ramach eksperymentów fizycznych w celu pobudzenia dyskusji na lekcji.
Uczniowie, w dyskusji stymulowanej przez nauczyciela, przedstawiają jaką rolę we współczesnej fizyce pełnią prace teoretyczne, a jaką badania doświadczalne.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Uczniowie poszukują przykładów relacji między fizyką doświadczalną i teoretyczną w przeszłości i obecnie, a także praktycznych zastosowań wyników pomiarów w fizyce.
Nauczyciel wspólnie z uczniami dyskutują nad różnymi aspektami ról pełnionych przez pomiary we współczesnej fizyce i o rozwoju technik pomiarowych.
Uczniowie oglądają film edukacyjny.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują powiązane z filmem polecenia dotyczące roli pomiarów we współczesnej fizyce.

Praca domowa:

Praca indywidualna: znalezienie przykładów, w których teorie fizyczne znalazły potwierdzenie w pomiarach oraz takich, w których takiego potwierdzenia jeszcze nie znalazły. Poszukanie przykładów, w których wyniki pomiarów fizycznych znalazły zastosowania praktyczne w innych dziedzinach niż fizyka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być zastosowane jako wprowadzenie do innych lekcji z fizyki współczesnej.