Numer e‑materiału: 1.2.6.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wir decken den Tisch / Nakrywamy do stołu
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat nakrywania do stołu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy wybranych naczyń kuchennych i sztućców;

  • pyta, co robią inne osoby.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • zapamiętywanie przez działanie;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z multimedium (animacja),

  • praca z wykorzystaniem rekwizytów,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (naczynia i sztućce),

  • brystol, flamastry,

  • koperta ze słówkami, klej.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel wycisza głos w animacji. Uczniowie podkładają swój głos. Można to robić stopniowo, tzn. wyciszyć na początek jedną lub dwie kwestie, potem trzy, cztery, aż w końcu uczniowie przejmą całą rozmowę.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

14 min

Burza mózgów: uczniowie zastanawiają się, co trzeba przygotować, gdy przychodzą goście. Nauczyciel zapisuje słówka tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co robią Emma i jej tata. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie wskazują znane wyrażenia. Próbują zrozumieć treść dialogu.

Ochotnicy odpowiadają na pytanie o czynność, którą wykonują Emma i jej tata (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają repliki głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

chór

Nauczyciel prezentuje rekwizyty (naczynia i sztućce pojawiające się w dialogu), podaje ich nazwy. Uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel rozdaje parom uczniów papierowy talerz, widelec, łyżkę, łyżeczkę, nóż i odtwarza nagranie. Uczniowie układają przedmioty na ławce (zgodnie z audio). Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie trzeba położyć dużą łyżkę. Jeśli nie, informuje ich o tym.

naczynia stołowe i sztućce

Uczniowie uzupełniają brakujące litery w rzeczownikach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

Uczniowie słuchają nagrań i dopasowują do nich słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację bez głosu. Domyślają się, o czym mówią mama, tata i Emma. Ochotnicy układają możliwy dialog lub fragmenty dialogu, który ich zdaniem pasowałby do animacji.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje animację z dźwiękiem (e‑materiał: Animacja).

Uczniowie określają reakcję mamy (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie decydują, kogo spodziewa się Emma (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

Uczniowie zapisują na brystolu wyrazy „sobota”, „niedziela” (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

praca w grupach

brystol, flamastry

Uczniowie otrzymują kopertę z wyrazami (hasła w języku polskim i niemieckim: e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie znajdują pary i przyklejają na brystolu. Obok rysują wymienione na karteczkach przedmioty.

koperta ze słówkami, klej, flamastry

Faza podsumowująca

Uczniowie uzupełniają nazwy przedmiotów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

16 min

Uczniowie oglądają zestaw naczyń Emmy oraz tabelę z informacjami. Decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów o sformułowanie pytania, co robią osoby widoczne na zdjęciu. Zgłaszają się ochotnicy. Następnie wszyscy powtarzają to pytanie chórem.

praca indywidualna, chór

Na zakończenie lekcji uczniowie przygotowują etykiety z nazwami naczyń i sztućców, umieszczają je na stole (w domu) przy kolacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

zadanie domowe

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

14 min

Burza mózgów: uczniowie zastanawiają się, co trzeba przygotować, gdy przychodzą goście. Nauczyciel zapisuje słówka tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co robią Emma i jej tata. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie wskazują znane wyrażenia. Próbują zrozumieć treść dialogu.

Ochotnicy odpowiadają na pytanie o czynność, którą wykonują Emma i jej tata (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają repliki głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

chór

Nauczyciel prezentuje rekwizyty (naczynia i sztućce pojawiające się w dialogu), podaje ich nazwy. Uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel rozdaje parom uczniów papierowy talerz, widelec, łyżkę, łyżeczkę, nóż i odtwarza nagranie. Uczniowie układają przedmioty na ławce (zgodnie z audio). Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie trzeba położyć dużą łyżkę. Jeśli nie, informuje ich o tym.

naczynia stołowe i sztućce

Uczniowie uzupełniają brakujące litery w rzeczownikach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

Uczniowie słuchają nagrań i dopasowują do nich słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację bez głosu. Domyślają się, o czym mówią mama, tata i Emma. Ochotnicy układają możliwy dialog lub fragmenty dialogu, który ich zdaniem pasowałby do animacji.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje animację z dźwiękiem (e‑materiał: Animacja).

Uczniowie określają reakcję mamy (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie decydują, kogo spodziewa się Emma (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).

Uczniowie zapisują na brystolu wyrazy „sobota”, „niedziela” (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

praca w grupach

brystol, flamastry

Uczniowie otrzymują kopertę z wyrazami (hasła w języku polskim i niemieckim: e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie znajdują pary i przyklejają na brystolu. Obok rysują wymienione na karteczkach przedmioty.

koperta ze słówkami, klej, flamastry

Faza podsumowująca

Uczniowie uzupełniają nazwy przedmiotów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

16 min

Uczniowie oglądają zestaw naczyń Emmy oraz tabelę z informacjami. Decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów o sformułowanie pytania, co robią osoby widoczne na zdjęciu. Zgłaszają się ochotnicy. Następnie wszyscy powtarzają to pytanie chórem.

praca indywidualna, chór

Na zakończenie lekcji uczniowie przygotowują etykiety z nazwami naczyń i sztućców, umieszczają je na stole (w domu) przy kolacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

zadanie domowe

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec