Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.6.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wir decken den Tisch / Nakrywamy do stołu
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat nakrywania do stołu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. | plenum | 14 min | |
Burza mózgów: uczniowie zastanawiają się, co trzeba przygotować, gdy przychodzą goście. Nauczyciel zapisuje słówka tablicy. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co robią Emma i jej tata. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie wskazują znane wyrażenia. Próbują zrozumieć treść dialogu. | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie o czynność, którą wykonują Emma i jej tata (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają repliki głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | chór | ||
Nauczyciel prezentuje rekwizyty (naczynia i sztućce pojawiające się w dialogu), podaje ich nazwy. Uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel rozdaje parom uczniów papierowy talerz, widelec, łyżkę, łyżeczkę, nóż i odtwarza nagranie. Uczniowie układają przedmioty na ławce (zgodnie z audio). Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie trzeba położyć dużą łyżkę. Jeśli nie, informuje ich o tym. | naczynia stołowe i sztućce | ||
Uczniowie uzupełniają brakujące litery w rzeczownikach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w grupach | ||
Uczniowie słuchają nagrań i dopasowują do nich słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie oglądają animację bez głosu. Domyślają się, o czym mówią mama, tata i Emma. Ochotnicy układają możliwy dialog lub fragmenty dialogu, który ich zdaniem pasowałby do animacji. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje animację z dźwiękiem (e‑materiał: Animacja). | |||
Uczniowie określają reakcję mamy (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | |||
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | |||
Uczniowie decydują, kogo spodziewa się Emma (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). | |||
Uczniowie zapisują na brystolu wyrazy „sobota”, „niedziela” (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). | praca w grupach | brystol, flamastry | |
Uczniowie otrzymują kopertę z wyrazami (hasła w języku polskim i niemieckim: e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie znajdują pary i przyklejają na brystolu. Obok rysują wymienione na karteczkach przedmioty. | koperta ze słówkami, klej, flamastry | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie uzupełniają nazwy przedmiotów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 16 min | |
Uczniowie oglądają zestaw naczyń Emmy oraz tabelę z informacjami. Decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów o sformułowanie pytania, co robią osoby widoczne na zdjęciu. Zgłaszają się ochotnicy. Następnie wszyscy powtarzają to pytanie chórem. | praca indywidualna, chór | ||
Na zakończenie lekcji uczniowie przygotowują etykiety z nazwami naczyń i sztućców, umieszczają je na stole (w domu) przy kolacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). | zadanie domowe | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.
plenum
14 min
Burza mózgów: uczniowie zastanawiają się, co trzeba przygotować, gdy przychodzą goście. Nauczyciel zapisuje słówka tablicy.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, co robią Emma i jej tata. Domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie wskazują znane wyrażenia. Próbują zrozumieć treść dialogu.
Ochotnicy odpowiadają na pytanie o czynność, którą wykonują Emma i jej tata (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają repliki głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
chór
Nauczyciel prezentuje rekwizyty (naczynia i sztućce pojawiające się w dialogu), podaje ich nazwy. Uczniowie je powtarzają. Następnie nauczyciel rozdaje parom uczniów papierowy talerz, widelec, łyżkę, łyżeczkę, nóż i odtwarza nagranie. Uczniowie układają przedmioty na ławce (zgodnie z audio). Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie trzeba położyć dużą łyżkę. Jeśli nie, informuje ich o tym.
naczynia stołowe i sztućce
Uczniowie uzupełniają brakujące litery w rzeczownikach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w grupach
Uczniowie słuchają nagrań i dopasowują do nich słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają animację bez głosu. Domyślają się, o czym mówią mama, tata i Emma. Ochotnicy układają możliwy dialog lub fragmenty dialogu, który ich zdaniem pasowałby do animacji.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje animację z dźwiękiem (e‑materiał: Animacja).
Uczniowie określają reakcję mamy (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
Uczniowie decydują, kogo spodziewa się Emma (e‑materiał: Animacja, polecenie 3).
Uczniowie zapisują na brystolu wyrazy „sobota”, „niedziela” (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).
praca w grupach
brystol, flamastry
Uczniowie otrzymują kopertę z wyrazami (hasła w języku polskim i niemieckim: e‑materiał: Animacja, polecenie 5). Następnie znajdują pary i przyklejają na brystolu. Obok rysują wymienione na karteczkach przedmioty.
koperta ze słówkami, klej, flamastry
Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają nazwy przedmiotów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
16 min
Uczniowie oglądają zestaw naczyń Emmy oraz tabelę z informacjami. Decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów o sformułowanie pytania, co robią osoby widoczne na zdjęciu. Zgłaszają się ochotnicy. Następnie wszyscy powtarzają to pytanie chórem.
praca indywidualna, chór
Na zakończenie lekcji uczniowie przygotowują etykiety z nazwami naczyń i sztućców, umieszczają je na stole (w domu) przy kolacji (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).
zadanie domowe
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0