Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dzieje pewnej miłości opowiedziane w wierszach. O sonetach do Laury Francesca Petrarki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest zjawisko petrarkizmu;
dokonuje analizy wybranych sonetów Francesca Petrarki;
wyjaśnia funkcje środków stylistycznych z utworów Petrarki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z Sonetem 157 Francesco Petrarki.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom fragment Sonetu 157.
Francesco Petrarka
Sonet 157
Ten dzień, jak zawsze gorzki, lecz szczęśliwy,
W sercu wycisnął jej żywe oblicze,
Którego nigdy nie oddam prawdziwie;
Jak często dzień ten wspominam, nie zliczę.Mogła iść w parze z najszlachetniejszymi.
Gdy raz westchnienie z ust jej usłyszałem,
Czy śmiertelniczka – pytam – czy bogini
Wypogodziła niebo w kręgu całym?
[...]
Francesco Petrarka, Sonet 157, [w:] tegoż, Poezje wybrane, tłum. Jalu Kurek, wybór Jalu Kurek, Warszawa 1969.Nauczyciel prosi uczniów o dopowiedzenie, o czym jest brakujący fragment tekstu. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniów do lekcji.
Prowadzący opowiada uczestnikom zajęć o autorze. Podkreśla, że sławę przyniosły Petrarce sonety poświęcone Laurze. Wspomina również ciekawostkę o tym, że wybitny włoski pisarz XIV wieku Giovanni Boccaccio po przeczytaniu wierszy Petrarki swoje utwory wrzucił do ognia.
Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Na polecenie nauczyciela uczniowie zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna” i wykonują indywidualnie polecenia 1 i 2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie odpowiedzi i wspólnie z pozostałymi uczestnikami zajęć komentuje je.
Ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna” uczniowie wykonują w parach. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciel pary odczytuje odpowiedzi.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”. Wszystkie osoby w klasie wspólnie analizują mapę zamieszczoną w sekcji. Następnie wykonują polecenie 1 i 2. Chętna osoba odczytuje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli cechy budowy sonetu. Zadaje pytania:
Kogo uznaje się za twórcę sonetu?
Jacy inni poeci pisali sonety?
W jakich epokach literackich?Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Przerób Sonet 157 na jedną z wybranych form: opowiadanie, sprawozdanie, sztuka teatralna.
Materiały pomocnicze:
Francesco Petrarca, Poezje wybrane, tłum. Jalu Kurek, wybór Jalu Kurek, Warszawa 1969.
Jadwiga Kotarska, Petrarkizm w poezji polskiego renesansu i baroku, [w:] Studia porównawcze o literaturze staropolskiej, red. Teresa Michałowska, Jan Ślaski, Wrocław 1980.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.