Numer e‑materiału: Temat 167
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Skąd się wzięły pory roku
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń doskonali umiejętność formułowania wniosków poprzez poznanie następstw ruchu obrotowego Ziemi i osiągnięć naukowych Mikołaja Kopernika.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
7) opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach: królowa Jadwiga, król Stefan Batory, astronom Mikołaj Kopernik, noblistka Maria Skłodowska‑Curie, alpinistka Wanda Rutkiewicz, papież Jan Paweł II, nauczycielka – cichociemna gen. Elżbieta Zawacka „Zo”.
II. Edukacja matematyczna
6 Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji. Uczeń:
4) odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym (wyświetlającym cyfry w systemie 24‑godzinnym); wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu; posługuje się jednostkami czasu: doba, godzina, minuta, sekunda; posługuje się stoperem, aplikacjami telefonu, tabletu, komputera; zapisuje daty np. swojego urodzenia lub datę bieżącą; posługuje się kalendarzem; odczytuje oraz zapisuje znaki rzymskie co najmniej do XII;
IV. Edukacja przyrodnicza
3 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
7) przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wyjaśnia, czym jest ruch obrotowy i obiegowy Ziemi oraz ich wpływ na zmianę pór dnia i pór roku.

  • Wymienia daty przesilenia letniego i przesilenia zimowego.

  • Wyszukuje informacje o Mikołaju Koperniku, zapisuje je w zeszycie lub wykonuje prezentację.

  • Wykonuje obliczenia kalendarzowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.