Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wielkość produkcji mleka na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki wpływające na produkcję mleka na świecie,
określa wielkość i strukturę produkcji mleka w różnych krajach na podstawie danych statystycznych,
wyjaśnia przyczyny przestrzennego zróżnicowania wielkości i struktury produkcji mleka na świecie,
ocenia wielkość produkcji mleka w Polsce na tle innych krajów,
wyjaśnia przyczyny zróżnicowania poziomu konsumpcji mleka i mięsa wołowego na świecie.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
FAOStat: http://www.fao.org/faostat/en/#data https://ourworldindata.org/meat‑production#milk‑production‑across‑the‑world
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat głównych czynników wpływających na wielkość produkcji mleka na świecie. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem części Przeczytaj pt. Produkcja mleka na świecie i wykonanie polecenia z tej części e‑materiału. Następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.
W kolejnym etapie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup i prosi o wykonanie poleceń do grafik interaktywnych. Każda z grup zajmuje się jednym z krajów. Uczniowie pracują, korzystając z niniejszego e‑materiału.
Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają pytania podsumowujące, na przykład w formie quizu, wykorzystując nowoczesne technologie.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Stworzenie mapy myśli obrazującej najważniejsze treści z niniejszego e‑materiału.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. dotyczących kierunków hodowli zwierząt gospodarskich.