Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wielkość produkcji mleka na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia czynniki wpływające na produkcję mleka na świecie,

  • określa wielkość i strukturę produkcji mleka w różnych krajach na podstawie danych statystycznych,

  • wyjaśnia przyczyny przestrzennego zróżnicowania wielkości i struktury produkcji mleka na świecie,

  • ocenia wielkość produkcji mleka w Polsce na tle innych krajów,

  • wyjaśnia przyczyny zróżnicowania poziomu konsumpcji mleka i mięsa wołowego na świecie.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.

Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

FAOStat: http://www.fao.org/faostat/en/#data https://ourworldindata.org/meat‑production#milk‑production‑across‑the‑world

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat głównych czynników wpływających na wielkość produkcji mleka na świecie. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem części Przeczytaj pt. Produkcja mleka na świecie i wykonanie polecenia z tej części e‑materiału. Następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.

  • W kolejnym etapie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup i prosi o wykonanie poleceń do grafik interaktywnych. Każda z grup zajmuje się jednym z krajów. Uczniowie pracują, korzystając z niniejszego e‑materiału.

  • Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają pytania podsumowujące, na przykład w formie quizu, wykorzystując nowoczesne technologie.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Stworzenie mapy myśli obrazującej najważniejsze treści z niniejszego e‑materiału.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. dotyczących kierunków hodowli zwierząt gospodarskich.