Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Jaki wizerunek Boga wyłania się z Księgi psalmów?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozróżnia kategorie psalmów;
omawia obraz Boga na podstawie przeczytanych psalmów;
układa plan wypowiedzi na temat tego, czy Bóg ukazany w psalmach jest Bogiem wszystkich ludzi;
wykazuje na podstawie zdobytej wiedzy czas powstania Księgi Psalmów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
mini‑koncert;
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego,
samokształcenie.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
nagrania z muzyką i tekstami psalmów;
woreczek z cytatami.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel na podstawie dowolnych źródeł (m.in. odtwarzanie gotowych nagrań lub występy utalentowanych muzycznie uczniów) urządza w klasie mini‑koncert realizacji nagrań psalmów. Buduje nastrój.
2. Uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach.
3. Nauczyciel, podkreślając znaczenie Księgi Psalmów, zwraca uwagę uczniów na fragment Biblia w kulturze Izraela w e‑materiałach. Uczniowie głośno odczytują wskazany tekst.
4. Nauczyciel prezentuje cele zajęć i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel zwraca się do uczniów z prośbą, by przekonali go, że psalmy to rozmowa z Bogiem.
Uczniowie na podstawie sekcji „Przeczytaj” i innych własnych źródeł dzielą się swoimi spostrzeżeniami, formułują na podstawie tekstów argumenty o konwersacyjnym charakterze omawianych tekstów kultury.
2. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli. Indywidualnie wykonują polecenia 1 i 2. Następnie chętne osoby odczytują odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonanych zadań.
3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie Ćwiczenia od 1 do 4.
4. Uczniowie dobierają się w grupy i wykonują Ćwiczenie 5 (Scharakteryzuj osobę mówiącą w Psalmie 6 oraz określ sytuację, w jakiej się znajduje.) – w formie wewnątrzgrupowych dyskusji.
5. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podanie odpowiedzi, a pozostałych o skomentowanie.
6. Uczniowie wspólnie z nauczycielem wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (w zależności od pozostałego czasu i tempa pracy klasy).
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Pyta o to, jaki obraz Boga wyłania się z psalmów.
2. Nauczyciel w woreczku (pudełku) umieszcza cytaty z psalmów. Podchodzi do wybranych uczniów, który po wylosowaniu kartki z cytatem głośno go odczytują i interpretują (mówią o wizerunku Boga).
Zadanie domowe
1. Nauczyciel na podstawie e‑materiałów zadaje polecenie pracy domowej.
W oparciu o Psalmy 42 (41) i 43 (42) napisz tekst liczący co najmniej 250 słów, w którym opiszesz relacje między człowiekiem a Bogiem.
Materiały pomocnicze:
Ks. Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Poznań 1988.
Album muzyczny Deus Meus, Hej, Jezu, 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą narysować własną mapę myśli, w której pokażą obraz Boga na podstawie psalmów. Zilustrują pracę dowolnymi utworami literackimi i własnymi schematycznymi rysunkami.