Dla nauczyciela
Autor: Jakub Kamiński
Przedmiot: Informatyka
Temat: Pętle iteracyjne w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz i zrozumiesz składnię i działanie pętli
for
w języku Python.Wykorzystasz pętlę
for
do rozwiązywania prostych problemów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Pętle iteracyjne w języku Python”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel - na podstawie raportu na platformie - uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Gra edukacyjna”. Uczniowie testują zaprezentowany algorytm zliczania sumy elementów z listy. Następnie samodzielnie budują algorytm, w którym lista będzie zawierała kilka imion, a algorytm zliczy sumę liter we wszystkich imionach.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
kiedy używamy pętli
for
?w jakim celu używamy pętli
for
?podaj przykład algorytmu z zastosowaniem pętli
for
.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Przeczytaj”, „Gra edukacyjna”, „Sprawdź się” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.