Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Wprowadzenie do egzystencjalizmu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
1) wymienia ważniejsze cechy, odmiany i przedstawicieli (w tym prekursorów) egzystencjalizmu;
2) przedstawia główne idee humanistycznego egzystencjalizmu Jean‑Paula Sartre’a;
4) charakteryzuje jeden z następujących kierunków filozofii XX wieku: filozofia życia, hermeneutyka, personalizm, filozofia dialogu;
5) analizuje fragmenty następujących tekstów: Wprowadzenie do filozofii Karla Jaspersa (rozdz. 2 Źródła filozofii) oraz Egzystencjalizm jest humanizmem Jean‑Paula Sartre’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz początki filozofii egzystencjalnej i jej przedstawicieli.

  • Wyjaśnisz, na czym polegają trudności w stworzeniu jednej definicji egzystencjalizmu.

  • Przemyślisz zdanie Sartre'a, że człowiek jest skazany na wolność.

  • Przeanalizujesz fragment dzieła Sartre'a Egzystencjalizm jest humanizmem.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób filozofia egzystencjalna jest odpowiedzią na lęki człowieka.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • esej filozoficzny;

  • rozmowa kierowana;

  • film;

  • praca z multimedium;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną: W jaki sposób nastroje epoki kształtują kierunki filozoficznych poszukiwań? Na jakiej bazie wyrósł egzystencjalizm?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: WPROWADZENIE DO EGZYSTENCJALIZMU. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisane hasło. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Odczytanie polecenia do multimedium: Co jest wspólne wszystkim egzystencjalistom? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Rozmowa kierowana. Nauczyciel pyta uczniów, czym różni się filozofia człowieka według Sokratesa od filozofii człowieka u egzystencjalistów.

  4. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Film edukacyjny”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując rozwiązania ćwiczeń nr 1 i 2 oraz odpowiedzi na pytanie: Czy filozofia egzystencjalna pozwala poradzić sobie z trwogą?
    Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i wspólnie omawiają swoje odpowiedzi, uzupełniając zawarte w nich wnioski i wiadomości. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i pełni funkcję doradcy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania zajęć, nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, czy potrafią wskazać w przestrzeni publicznej próby radzenia sobie z lękiem, które stosują rozwiązania egzystencjalizmu ateistycznego. Swoje odpowiedzi uczniowie powinni poprzeć wybranymi przykładami.

Praca domowa:

  1. Napisz esej w którym odniesiesz się do stwierdzenia Sartre'a, że egzystencjalizm jest humanizmem.

Materiały pomocnicze:

  • Wahl J., Krótka historia egzystencjalizmu, tłum. J.A. Prokopski, Wrocław 2004.

  • Gadacz T., Filozofia egzystencji, w: tegoż, Filozofia XX wieku. Nurty, t. 2, Kraków 2009.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.