Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Średniowiecze – powtórzenie wiadomości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości z epoki średniowiecza;
scharakteryzuje główne myśli filozoficzne epoki średniowiecza;
wskaże cechy charakterystyczne sztuki średniowiecza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć i prosi o przygotowanie w parach pytań z nim związanych. Czego się uczniowie chcą dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o własne propozycje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑podręcznika w sekcji „Przeczytaj” zamieszczonej w lekcji „Średniowiecze – powtórzenie wiadomości”. Mogą uzupełnić mapę myśli, którą rozpoczęli tworzyć w fazie wprowadzającej lekcji.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Linia chronologiczna”. Indywidualnie uzupełniają oś o własne propozycje ważnych wydarzeń dla kultury i literatury średniowiecza. Następnie w parach redagują notatkę dotyczącą najważniejszych cech piśmiennictwa średniowiecza.
Uczniowie pracują z ćwiczeniami zamieszczonymi w e‑materiale (ćw. 5‑8). Mogą pracować w parach lub w kilkuosobowych grupach. Wybrani uczniowie odczytują swoje realizacje zadań. Uczniowie porównują odpowiedzi z tymi, które zredagowali inni.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie uzupełnili zdanie: Średniowiecze to epoka… Uczniowie słuchają wypowiedzi koleżanek i kolegów i pamiętają, aby nie powtarzać uzasadnień. Nauczyciel powinien przypomnieć, że wypowiadający się wykorzystują wiadomości z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Michel Pastoureau, Średniowieczna gra symboli, tłum. Hanna Igalson‑Tygielska, Warszawa 2006.
Brunetto Latini, Skarbiec wiedzy, tłum. Małgorzata Frankowska -Terlecka, Teresa Giermak‑Zielińska, Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.