Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Prehistoria
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
II. Pradzieje i historia Starożytnego Wschodu. Uczeń:
wyjaśnia zagadnienie rewolucji neolitycznej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Pradzieje i historia Starożytnego Wschodu. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
charakteryzuje pradzieje ludzkości z podziałem na epoki;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje poszczególne etapy ewolucji istot człekokształtnych.
wyjaśnia, czym była rewolucja neolityczna.
charakteryzuje pradzieje ludzkości z podziałem na epoki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący przedstawia temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili, w jaki sposób ewoluowały istoty człekokształtne i jakie gatunki człowieka możemy wymienić. Czym się one charakteryzowały? Wybrany uczeń (albo ochotnik) udziela odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne z ich punktu widzenia informacje. Nauczyciel czuwa nad odpowiedziami uczniów, korygując je lub uzupełniając w razie konieczności.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie sprawdzają swoje odpowiedzi z koleżanką lub kolegą. Jedna osoba przedstawia je na forum klasy.
Cwiczenia 4 i 5 uczniowie wykonują w parach.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza film, a następnie prosi, aby uczniowie wykonali w parach polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego Karol Darwin został przedstawiony w ten sposób. Dlaczego jego teoria spotkała się z tak zażartą krytyką?”. Uczniowie pracują w dwójkach, a następnie przedstawiciel wylosowanej pary przedstawia propozycję odpowiedzi.
W kolejnym kroku nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili pojęcie rewolucji neolitycznej oraz podział epok. Może, nawiązując do ćwiczenia 9, zadać im pytanie, czy zgadzają się, że wciąż żyjemy w epoce żelaza? Czy być może właściwsze byłoby inne określenie? Jeśli tak, jakie? Uczniowie dyskutują, argumentując swoje propozycje.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy do czterech uczniów. Każda grupa na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Prehistoria” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. Po wykonaniu pracy, w zależności od liczebności klasy i czasu, nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawicieli wybranych lub wszystkich grup.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Film edukacyjny”.
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne:
Film może zostać wykorzystany podczas zajęć dotyczących rozwoju nauki i największych odkryć w XIX w.