Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Exotic Animals / Egzotyczne zwierzęta
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.3, V.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące egzotycznych zwierząt żyjących w różnych zakątkach świata.
Uczeń potrafi opisać wygląd różnych zwierząt i ich umiejętności.
Uczeń potrafi napisać notkę na blog dotyczącą wymyślonego egzotycznego zwierzęcia.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat egzotycznych zwierząt.
Uczeń rozwija wiedzę przyrodniczą i ciekawość świata.
Uczeń rozwija motywację do integrowania umiejętności językowych z wiedzą o świecie przyrody.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, wprowadzając temat lekcji, pyta uczniów: What exotic animals do you know? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie wyświetla na tablicy zdjęcie Don’t those exotic animals look weird? (Przeczytaj) i pyta: Do these animals look weird to you? Why/why not? a uczniowie dzielą się spostrzeżeniami i impresjami na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst o egzotycznych zwierzętach, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrazy/wyrażenia, a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi, pracując w parach, a następnie odpowiadają na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi pełnymi zdaniami na forum klasy i uzasadniają je odpowiednimi fragmentami z tekstu.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach. Uczeń A podaje jedną informację na temat wybranego zwierzęcia, a zadaniem ucznia B jest odgadnięcie, jakie to zwierzę. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy i starają się je uzasadnić. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie słuchają nagrań i wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Każdy z uczniów wybiera jedno ze zwierząt z ilustracji i opisuje je jak najbardziej szczegółowo.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 i 4 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nadal pracując w parach, uczniowie opisują wygląd zwierząt na zdjęciach w Exercise 7 (Sprawdź się). Nauczyciel przypomina uczniom, by opisując zwierzęta, używali słownictwa z lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw zwierząt, które poznali na lekcji i zapisuje je na tablicy (What animals have you learnt about today?). Uczniowie podają krótkie charakterystyki wymienionych zwierząt (What do you know about X?). Jeżeli uczniowie nie wymienili najbrzydszej ryby świata, nauczyciel prosi o jej opis i charakterystykę. Dodatkowo nauczyciel może zapytać uczniów,czy jakieś elementy materiału sprawiły im trudność i udzielić wyjaśnienia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 5, 6 i 9 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about an imaginary exotic animal. In the post:
write where it lives;
describe its looks;
explain what it like and dislikes.
Your answer shouldn’t be longer than 50 words.
Uczniowie przygotowują slajd na temat jednego ze zwierząt przedstawionego w ilustracji interaktywnej, zawierający najważniejsze informacje na jego temat.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują slajd na temat jednego ze zwierząt przedstawionego w ilustracji interaktywnej, zawierający najważniejsze informacje na jego temat.