Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Jobsharing – warum nicht?/Podział etatu – czemu nie?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat warunków pracy i zatrudnienia ze szczególnym uwzględnieniem różnych modeli pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne modele pracy;
przedstawia zalety zjawiska job sharing;
opisuje, na czym polega model podziału etatu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie notatek.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca – pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca- kula śnieżna, wcielanie się w inną postać;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
karteczki do notowania,
tekst źródłowy,
multimedium: plik audio,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zmian na rynku pracy i popularnych modeli pracy.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat znanych uczniom modeli pracy i ich zalet oraz wad.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowa‑klucze: Teilzeitarbeit, ausgewogen, Work‑Life‑Balance. Uczniowie otrzymują karteczki, na których zapisują swoje skojarzenia dotyczące słów‑kluczy. Uczniowie umieszczają karteczki przy słowach‑kluczach. Nauczyciel grupuje karteczki, a uczniowie próbują stworzyć w zeszycie opis każdego ze słów‑kluczy. Wybrane opisy zostają zaprezentowane na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). W jaki sposób model pracy w niepełnym wymiarze godzin pozwala na osiągnięcie równowagi między życiem zawdowowym a prywatnym. (Wie kann man mit einem Teilzeitmodell Work‑Life‑Balance erlangen? ). Jak oceniasz ideę jobsharingu? (Wie bewertest du die Idee des Jobsharings?). W tym celu wykorzystuje technikę kuli śnieżnej. Najpierw uczniowie odpowiadają na postawione pytania indywidualnie – w myślach lub zeszycie. Następnie uzgadniają swoje stanowiska kolejno: w parach, w grupach 4‑osobowych, w grupach 8‑osobowych. Na koniec wypracowują jedną wspólną odpowiedź dla całej klasy. Dyskusja ta daje szansę każdemu uczniowi na wyrażenie swojego zdania na podany temat, kształci umiejętność negocjowania i formułowania myśli. Efekty pracy są prezentowane na forum klasy.
Uczniowie w parach sprawdzają rozumienie tekstu czytanego (Übungen 1‑3), dopasowują informacje, przyporządkowują dokończenia zdań, rozwiązują zadania typu prawda/fałsz. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela, konsultując z nim niejasne kwestie.
Nauczyciel podaje temat multimedium (plik audio) oraz odtwarza pierwszą wypowiedź moderatora. Uczniowie w grupach 3‑osobowych zapisują przypuszczenia dotyczące treści multimedium oraz pytania, które chcieliby zadać Marcie oraz Hannie. Pytania są prezentowane na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z całością nagrania audio i zaznaczają prawidłowe odpowiedzi: jakie zalety podziału pracy wymieniają Martha i Hannah, dopasowują wyrazy i zwroty do ich polskich tłumaczeń (Übungen 1‑3 z sekcji Plik audio).
Nauczyciel rozdaje każdej z wcześniej utworzonych 3‑osobowych grup transkrypcję tekstu. Uczniowie wcielają się w rolę Hannah, Marthy oraz moderatora wywiadu i starają się odegrać, wykorzystując wcześniej przygotowane pytania. Wywiady są odgrywane na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑6 (Aufgaben 1‑6) z sekcji Sprawdź się.
Praca domowa
Uczeń pisze krótką rozprawkę na temat „Teilzeitarbeit pro oder contra“. Praca w niepełnym wymiarze godzin – za czy przeciw” (120‑150 wyrazów).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: uczniowie przygotowują krótką notatkę na temat tego, jak może wyglądać organizacja pracy za kilka lat oraz który z modeli pracy będzie dominujący?
W trakcie lekcji: uczniowie dobierają się w grupy 3‑4-osobowe według podobnego zdania na temat przygotowanej wcześniej notatki. Uczniowie przygotowują listę pytań do wywiadu z osobami, które pracują w danym modelu pracy.
Po lekcji: uczniowie przeprowadzają wywiad z osobami, które pracują w różnych modelach pracy. Wywiady są prezentowane na kolejnych zajęciach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0