Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Jobsharingwarum nicht?/Podział etatu – czemu nie?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat warunków pracy i zatrudnienia ze szczególnym uwzględnieniem różnych modeli pracy.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje różne modele pracy;

  • przedstawia zalety zjawiska job sharing;

  • opisuje, na czym polega model podziału etatu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie notatek.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca – pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;

  • aktywizująca- kula śnieżna, wcielanie się w inną postać;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • karteczki do notowania,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: plik audio,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zmian na rynku pracy i popularnych modeli pracy.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat znanych uczniom modeli pracy i ich zalet oraz wad.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy słowa‑klucze: Teilzeitarbeit, ausgewogen, Work‑Life‑Balance. Uczniowie otrzymują karteczki, na których zapisują swoje skojarzenia dotyczące słów‑kluczy. Uczniowie umieszczają karteczki przy słowach‑kluczach. Nauczyciel grupuje karteczki, a uczniowie próbują stworzyć w zeszycie opis każdego ze słów‑kluczy. Wybrane opisy zostają zaprezentowane na forum klasy.

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). W jaki sposób model pracy w niepełnym wymiarze godzin pozwala na osiągnięcie równowagi między życiem zawdowowym a prywatnym. (Wie kann man mit einem Teilzeitmodell  Work‑Life‑Balance erlangen? ). Jak oceniasz ideę jobsharingu? (Wie bewertest du die Idee des Jobsharings?). W tym celu wykorzystuje technikę kuli śnieżnej. Najpierw uczniowie odpowiadają na postawione pytania indywidualnie – w myślach lub zeszycie. Następnie uzgadniają swoje stanowiska kolejno: w parach, w grupach 4‑osobowych, w grupach 8‑osobowych. Na koniec wypracowują jedną wspólną odpowiedź dla całej klasy. Dyskusja ta daje szansę każdemu uczniowi na wyrażenie swojego zdania na podany temat, kształci umiejętność negocjowania i formułowania myśli. Efekty pracy są prezentowane na forum klasy.

  • Uczniowie w parach sprawdzają rozumienie tekstu czytanego (Übungen 1‑3), dopasowują informacje, przyporządkowują dokończenia zdań, rozwiązują zadania typu prawda/fałsz. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela, konsultując z nim niejasne kwestie.

  • Nauczyciel podaje temat multimedium (plik audio) oraz odtwarza pierwszą wypowiedź moderatora. Uczniowie w grupach 3‑osobowych zapisują przypuszczenia dotyczące treści multimedium oraz pytania, które chcieliby zadać Marcie oraz Hannie. Pytania są prezentowane na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z całością nagrania audio i zaznaczają prawidłowe odpowiedzi: jakie zalety podziału pracy wymieniają MarthaHannah, dopasowują wyrazy i zwroty do ich polskich tłumaczeń (Übungen 1‑3 z sekcji Plik audio).

  • Nauczyciel rozdaje każdej z wcześniej utworzonych 3‑osobowych grup transkrypcję tekstu. Uczniowie wcielają się w rolę Hannah, Marthy oraz moderatora wywiadu i starają się odegrać, wykorzystując wcześniej przygotowane pytania. Wywiady są odgrywane na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑6 (Aufgaben 1‑6) z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa

Uczeń pisze krótką rozprawkę na temat „Teilzeitarbeit pro oder contra“. Praca w niepełnym wymiarze godzin – za czy przeciw” (120‑150 wyrazów).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: uczniowie przygotowują krótką notatkę na temat tego, jak może wyglądać organizacja pracy za kilka lat oraz który z modeli pracy będzie dominujący?

  • W trakcie lekcji: uczniowie dobierają się w grupy 3‑4-osobowe według podobnego zdania na temat przygotowanej wcześniej notatki. Uczniowie przygotowują listę pytań do wywiadu z osobami, które pracują w danym modelu pracy.

  • Po lekcji: uczniowie przeprowadzają wywiad z osobami, które pracują w różnych modelach pracy. Wywiady są prezentowane na kolejnych zajęciach.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec