Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.6.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gemeinsames Essen tut uns gut/Wspólne jedzenie nam sprzyja
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat jedzenia ze szczególnym uwzględnieniem roli wspólnego spożywania posiłków.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje współczesne nawyki żywieniowe;
wyjaśnia przyczyny zmiany nawyków żywieniowych;
zbiera argumenty przemawiające za wspólnymi posiłkami.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, wykorzystywanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: plik audio,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zachęca ich do przesłania swoich skojarzeń w formie haseł za pośrednictwem telefonów komórkowych. Zebrane hasła posłużą jako impuls do zastanowienia się nad zagadnieniem: Jakie znaczenie ma wspólne spożywanie posiłków?
Uczniowie zastanawiają się przez krótką chwilę sami nad tym pytaniem, następnie dobierają się w pary, wymieniają spostrzeżenia i doświadczenia, w trzecim kroku przedstawiciel pary przedstawia, do jakich wniosków wspólnie doszli.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podczas lektury zaznaczają w tekście informacje, które podali w poprzednim kroku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, zadania na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, porządkują informacje, pracują ze słownictwem).
Nauczyciel dzieli tablicę na trzy części: ZMIANY, PRZYCZYNY ZMIAN, ZALETY WSPÓLNYCH POSIŁKÓW. Następnie zachęca uczniów do podania przykładów, jak zmieniły się nawyki żywieniowe w dzisiejszych czasach oraz przyczyn tego stanu. Odpowiedzi uczniów są wpisywane na tablicy (w nauczaniu zdalnym, tablica wirtualna).
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, słuchają pliku audio, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań, słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej uczniom, którzy odpowiadają na ich pytania.
Po rundzie pytań uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Plik audio. Porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo.
Nauczyciel poleca, by uczniowie na podstawie tekstu i ćwiczeń zanotowali zalety wspólnego spożywania posiłków, a następnie uzupełnili tabelę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel przedstawia opis sytuacji: W ramach wymiany uczniowskiej przyjeżdżają uczniowie ze szkoły partnerskiej. Mają spędzić razem z wami czas, mieszkając w waszym domu. Organizatorom oraz rodzicom zależy na spędzaniu wspólnie jak największej ilości czasu, gdyż uczniowie powinni się z wami integrować. W ramach przygotowania do wspólnego zamieszkania przygotujcie list z opisem zwyczajów związanych ze spożywaniem posiłków w Polsce. Przytoczcie argumenty za tym, aby w czasie pobytu posiłki w twoim domu były spożywane wspólnie. Uczniowie pracują w grupach, przygotowują list (kolektywne pisanie).
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest przeprowadzenie ankiety na temat częstotliwości wspólnego spożywania posiłków w wybranej przez siebie grupie. Wyniki tej ankiety należy zaprezentować w formie graficznej i przekazać ustnie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: zaciekawienie uczniów tematem danej lekcji, zapoznanie się z nowym słownictwem. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych i ustnych. Uczniowie podzieleni na grupy, wcielają się w role członków rodziny wielopokoleniowej oraz przygotowują scenkę, w której wypowiadają się na temat wspólnego zjadania posiłków. Scenki prezentowane są na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, inspiracja do wykonania zadania domowego lub pracy projektowej. Uczniowie mogą przygotować quiz w formie online do tematu, zawierający zwroty i słownictwo z lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0