Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.9.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wir schmücken den Weihnachtsbaum / Ozdabiamy choinkę
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania ozdób choinkowych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie siadają w kole na dywanie. Każdy uczeń zamyka oczy i z worka przygotowanego przez nauczyciela wyjmuje jeden przedmiot. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odgadywali, jaki przedmiot wylosowali. Następnie pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji. | plenum | 10 min | ozdoby choinkowe w worku |
Uczniowie opowiadają (w języku polskim) o swoich doświadczeniach: czy obchodzą święta Bożego Narodzenia, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp. | |||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaproponowali wyrazy (w języku polskim), które są związane ze świętami Bożego Narodzenia. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują na brystolu słowniczek obrazkowy. Ochotnicy podchodzą do arkusza brystolu i rysują schematyczny obrazek ilustrujący dany wyraz. Nauczyciel zapisuje ten wyraz w języku niemieckim. Wizualizacja podawanych wyrazów może być również zrealizowana za pomocą autentycznych przedmiotów lub ilustracji, które nauczyciel wraz z podpisami przytwierdza do tablicy. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy i prosi uczniów, aby powtórzyli je chórem. | brystol, kredki, ozdoby choinkowe | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robi Lina, kto przyszedł i co przyniósł. | plenum | 25 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Jest to rozmowa w domu Liny. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym rozmawiają bohaterowie i prezentują swoje przypuszczenia na forum. | |||
Nauczyciel pyta, czy uczniowie zauważyli w dialogu wyrazy, które umieścili we wspólnie przygotowanym słowniku obrazkowym. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje drzewa i choinki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o powtórzenie na głos wyrazów: der Baum, der Weihnachtsbaum. | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, skąd pochodzi zwyczaj ozdabiania choinki i opowiada o tradycjach świątecznych w Niemczech. Pyta uczniów, czy w ich mieście również organizowane są jarmarki bożonarodzeniowe. Następnie uczniowie zastanawiają się, co można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Swoje propozycje powinni wyrazić w języku niemieckim. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego wspólnie w pierwszej fazie lekcji (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których narysowana jest choinka. Prosi uczniów, aby z rozsypanki trzech sylab umieszczonych pod drzewkiem ułożyli wyraz i podpisali obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca indywidualna | karta pracy | |
Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Jeśli uczniowie nie rozumieją znaczenia wszystkich wyrazów, nauczyciel zachęca uczniów do skorzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego na kartce brystolu. Wspólnie z uczniem odnajduje obrazek i nazwę przedmiotu. Uczeń odczytuje wyraz na głos. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wymowę. | plenum | ||
Uczniowie dobierają się w pary. Jeden uczeń otrzymuje zestaw pięciu kart obrazkowych (przedstawiających ozdoby choinkowe), drugi - karteczki z wyrazami w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest połączenie obrazków z właściwymi wyrazami (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). | praca w parach | karty obrazkowe (przedstawiające ozdoby choinkowe) oraz karteczki z wyrazami w języku niemieckim | |
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie i prosi o wskazanie ilustracji, która pasuje do odtworzonego zdania (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń położył przed sobą kartę pracy z choinką (tę samą, na której uczniowie wcześniej podpisywali drzewko). Następnie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie słuchają i zaznaczają na choince ozdoby, które zostały wymienione w nagraniu. | praca indywidualna | karta pracy | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z punktami od 1 do 10. Prosi, aby uczniowie połączyli punkty i powiedzieli na głos, co widzą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel zachęca uczniów, aby pokolorowali choinkę, która powstała po połączeniu punktów. W tym samym czasie uczniowie słuchają piosenki „Kling Glöckchen” (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Nauczyciel odtwarza ją kilkukrotnie. Kiedy uczniowie skończą swoją pracę, nauczyciel zachęca klasę, aby wspólnie zaśpiewali refren piosenki. Jeśli dzieci mają problem z wymową, nauczyciel mówi na głos sam refren. Następnie wszyscy śpiewają (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). | praca indywidualna, plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie ubierają choinkę. Nauczyciel organizuje pracę dzieci w ten sposób, że wręcza każdemu po kolei ozdobę choinkową. Uczeń mówi na głos nazwę ozdoby w języku niemieckim, a następnie wiesza ją na drzewku. | plenum | 15 min | choinka, ozdoby |
Gdy choinka zostaje ozdobiona, wszyscy jeszcze raz śpiewają refren „Kling Glöckchen”. Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność na lekcji i żegna się z nimi. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Uczniowie siadają w kole na dywanie. Każdy uczeń zamyka oczy i z worka przygotowanego przez nauczyciela wyjmuje jeden przedmiot. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odgadywali, jaki przedmiot wylosowali. Następnie pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji.
plenum
10 min
ozdoby choinkowe w worku
Uczniowie opowiadają (w języku polskim) o swoich doświadczeniach: czy obchodzą święta Bożego Narodzenia, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaproponowali wyrazy (w języku polskim), które są związane ze świętami Bożego Narodzenia. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują na brystolu słowniczek obrazkowy. Ochotnicy podchodzą do arkusza brystolu i rysują schematyczny obrazek ilustrujący dany wyraz. Nauczyciel zapisuje ten wyraz w języku niemieckim. Wizualizacja podawanych wyrazów może być również zrealizowana za pomocą autentycznych przedmiotów lub ilustracji, które nauczyciel wraz z podpisami przytwierdza do tablicy. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy i prosi uczniów, aby powtórzyli je chórem.
brystol, kredki, ozdoby choinkowe
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robi Lina, kto przyszedł i co przyniósł.
plenum
25 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Jest to rozmowa w domu Liny. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym rozmawiają bohaterowie i prezentują swoje przypuszczenia na forum.
Nauczyciel pyta, czy uczniowie zauważyli w dialogu wyrazy, które umieścili we wspólnie przygotowanym słowniku obrazkowym. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje drzewa i choinki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o powtórzenie na głos wyrazów: der Baum, der Weihnachtsbaum.
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, skąd pochodzi zwyczaj ozdabiania choinki i opowiada o tradycjach świątecznych w Niemczech. Pyta uczniów, czy w ich mieście również organizowane są jarmarki bożonarodzeniowe. Następnie uczniowie zastanawiają się, co można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Swoje propozycje powinni wyrazić w języku niemieckim. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego wspólnie w pierwszej fazie lekcji (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których narysowana jest choinka. Prosi uczniów, aby z rozsypanki trzech sylab umieszczonych pod drzewkiem ułożyli wyraz i podpisali obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca indywidualna
karta pracy
Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Jeśli uczniowie nie rozumieją znaczenia wszystkich wyrazów, nauczyciel zachęca uczniów do skorzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego na kartce brystolu. Wspólnie z uczniem odnajduje obrazek i nazwę przedmiotu. Uczeń odczytuje wyraz na głos. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wymowę.
plenum
Uczniowie dobierają się w pary. Jeden uczeń otrzymuje zestaw pięciu kart obrazkowych (przedstawiających ozdoby choinkowe), drugi - karteczki z wyrazami w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest połączenie obrazków z właściwymi wyrazami (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).
praca w parach
karty obrazkowe (przedstawiające ozdoby choinkowe) oraz karteczki z wyrazami w języku niemieckim
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie i prosi o wskazanie ilustracji, która pasuje do odtworzonego zdania (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń położył przed sobą kartę pracy z choinką (tę samą, na której uczniowie wcześniej podpisywali drzewko). Następnie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie słuchają i zaznaczają na choince ozdoby, które zostały wymienione w nagraniu.
praca indywidualna
karta pracy
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z punktami od 1 do 10. Prosi, aby uczniowie połączyli punkty i powiedzieli na głos, co widzą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel zachęca uczniów, aby pokolorowali choinkę, która powstała po połączeniu punktów. W tym samym czasie uczniowie słuchają piosenki „Kling Glöckchen” (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Nauczyciel odtwarza ją kilkukrotnie. Kiedy uczniowie skończą swoją pracę, nauczyciel zachęca klasę, aby wspólnie zaśpiewali refren piosenki. Jeśli dzieci mają problem z wymową, nauczyciel mówi na głos sam refren. Następnie wszyscy śpiewają (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).
praca indywidualna, plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie ubierają choinkę. Nauczyciel organizuje pracę dzieci w ten sposób, że wręcza każdemu po kolei ozdobę choinkową. Uczeń mówi na głos nazwę ozdoby w języku niemieckim, a następnie wiesza ją na drzewku.
plenum
15 min
choinka, ozdoby
Gdy choinka zostaje ozdobiona, wszyscy jeszcze raz śpiewają refren „Kling Glöckchen”. Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność na lekcji i żegna się z nimi.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0