Numer e‑materiału: 1.1.9.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wir schmücken den Weihnachtsbaum / Ozdabiamy choinkę
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania ozdób choinkowych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa ozdoby choinkowe;

  • śpiewa refren niemieckiej kolędy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wyraża się przez prace plastyczne, techniczne, muzykę, śpiew;

  • poznaje piosenki z innego obszaru kulturowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech);

  • powtarzanie wyrazów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch).

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • burza mózgów,

  • praca z plikiem audio,

  • praca z multimedium (animacja),

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ozdoby choinkowe,

  • brystol,

  • karty pracy,

  • kartki z wyrazami w języku niemieckim,

  • kredki,

  • choinka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animację można wykorzystać do powtórzenia materiału na koniec lekcji lub jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą ćwiczyć wymowę lub podkładać głos do animacji (wymyślać alternatywne dialogi).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie siadają w kole na dywanie. Każdy uczeń zamyka oczy i z worka przygotowanego przez nauczyciela wyjmuje jeden przedmiot. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odgadywali, jaki przedmiot wylosowali. Następnie pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji.

plenum

10 min

ozdoby choinkowe w worku

Uczniowie opowiadają (w języku polskim) o swoich doświadczeniach: czy obchodzą święta Bożego Narodzenia, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaproponowali wyrazy (w języku polskim), które są związane ze świętami Bożego Narodzenia. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują na brystolu słowniczek obrazkowy. Ochotnicy podchodzą do arkusza brystolu i rysują schematyczny obrazek ilustrujący dany wyraz. Nauczyciel zapisuje ten wyraz w języku niemieckim. Wizualizacja podawanych wyrazów może być również zrealizowana za pomocą autentycznych przedmiotów lub ilustracji, które nauczyciel wraz z podpisami przytwierdza do tablicy. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy i prosi uczniów, aby powtórzyli je chórem.

brystol, kredki, ozdoby choinkowe

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robi Lina, kto przyszedł i co przyniósł.

plenum

25 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Jest to rozmowa w domu Liny. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym rozmawiają bohaterowie i prezentują swoje przypuszczenia na forum.

Nauczyciel pyta, czy uczniowie zauważyli w dialogu wyrazy, które umieścili we wspólnie przygotowanym słowniku obrazkowym. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje drzewa i choinki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o powtórzenie na głos wyrazów: der Baum, der Weihnachtsbaum.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, skąd pochodzi zwyczaj ozdabiania choinki i opowiada o tradycjach świątecznych w Niemczech. Pyta uczniów, czy w ich mieście również organizowane są jarmarki bożonarodzeniowe. Następnie uczniowie zastanawiają się, co można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Swoje propozycje powinni wyrazić w języku niemieckim. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego wspólnie w pierwszej fazie lekcji (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których narysowana jest choinka. Prosi uczniów, aby z rozsypanki trzech sylab umieszczonych pod drzewkiem ułożyli wyraz i podpisali obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Jeśli uczniowie nie rozumieją znaczenia wszystkich wyrazów, nauczyciel zachęca uczniów do skorzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego na kartce brystolu. Wspólnie z uczniem odnajduje obrazek i nazwę przedmiotu. Uczeń odczytuje wyraz na głos. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wymowę.

plenum

Uczniowie dobierają się w pary. Jeden uczeń otrzymuje zestaw pięciu kart obrazkowych (przedstawiających ozdoby choinkowe), drugi - karteczki z wyrazami w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest połączenie obrazków z właściwymi wyrazami (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

praca w parach

karty obrazkowe (przedstawiające ozdoby choinkowe) oraz karteczki z wyrazami w języku niemieckim

Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie i prosi o wskazanie ilustracji, która pasuje do odtworzonego zdania (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń położył przed sobą kartę pracy z choinką (tę samą, na której uczniowie wcześniej podpisywali drzewko). Następnie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie słuchają i zaznaczają na choince ozdoby, które zostały wymienione w nagraniu.

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z punktami od 1 do 10. Prosi, aby uczniowie połączyli punkty i powiedzieli na głos, co widzą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel zachęca uczniów, aby pokolorowali choinkę, która powstała po połączeniu punktów. W tym samym czasie uczniowie słuchają piosenki „Kling Glöckchen” (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Nauczyciel odtwarza ją kilkukrotnie. Kiedy uczniowie skończą swoją pracę, nauczyciel zachęca klasę, aby wspólnie zaśpiewali refren piosenki. Jeśli dzieci mają problem z wymową, nauczyciel mówi na głos sam refren. Następnie wszyscy śpiewają (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

praca indywidualna, plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie ubierają choinkę. Nauczyciel organizuje pracę dzieci w ten sposób, że wręcza każdemu po kolei ozdobę choinkową. Uczeń mówi na głos nazwę ozdoby w języku niemieckim, a następnie wiesza ją na drzewku.

plenum

15 min

choinka, ozdoby

Gdy choinka zostaje ozdobiona, wszyscy jeszcze raz śpiewają refren „Kling Glöckchen”. Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność na lekcji i żegna się z nimi.

plenum

Faza wprowadzająca

Uczniowie siadają w kole na dywanie. Każdy uczeń zamyka oczy i z worka przygotowanego przez nauczyciela wyjmuje jeden przedmiot. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odgadywali, jaki przedmiot wylosowali. Następnie pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji.

plenum

10 min

ozdoby choinkowe w worku

Uczniowie opowiadają (w języku polskim) o swoich doświadczeniach: czy obchodzą święta Bożego Narodzenia, w jaki sposób, jakie dekoracje przygotowują, z kim świętują itp.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaproponowali wyrazy (w języku polskim), które są związane ze świętami Bożego Narodzenia. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowują na brystolu słowniczek obrazkowy. Ochotnicy podchodzą do arkusza brystolu i rysują schematyczny obrazek ilustrujący dany wyraz. Nauczyciel zapisuje ten wyraz w języku niemieckim. Wizualizacja podawanych wyrazów może być również zrealizowana za pomocą autentycznych przedmiotów lub ilustracji, które nauczyciel wraz z podpisami przytwierdza do tablicy. Nauczyciel wypowiada na głos wyrazy i prosi uczniów, aby powtórzyli je chórem.

brystol, kredki, ozdoby choinkowe

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, co robi Lina, kto przyszedł i co przyniósł.

plenum

25 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje nagranie do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj). Jest to rozmowa w domu Liny. Uczniowie starają się zrozumieć, o czym rozmawiają bohaterowie i prezentują swoje przypuszczenia na forum.

Nauczyciel pyta, czy uczniowie zauważyli w dialogu wyrazy, które umieścili we wspólnie przygotowanym słowniku obrazkowym. Następnie prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje drzewa i choinki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi uczniów o powtórzenie na głos wyrazów: der Baum, der Weihnachtsbaum.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, skąd pochodzi zwyczaj ozdabiania choinki i opowiada o tradycjach świątecznych w Niemczech. Pyta uczniów, czy w ich mieście również organizowane są jarmarki bożonarodzeniowe. Następnie uczniowie zastanawiają się, co można kupić na jarmarku bożonarodzeniowym. Swoje propozycje powinni wyrazić w języku niemieckim. Nauczyciel zachęca uczniów do korzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego wspólnie w pierwszej fazie lekcji (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których narysowana jest choinka. Prosi uczniów, aby z rozsypanki trzech sylab umieszczonych pod drzewkiem ułożyli wyraz i podpisali obrazek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel prezentuje uczniom animację i prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Animacja). Jeśli uczniowie nie rozumieją znaczenia wszystkich wyrazów, nauczyciel zachęca uczniów do skorzystania ze słownika obrazkowego przygotowanego na kartce brystolu. Wspólnie z uczniem odnajduje obrazek i nazwę przedmiotu. Uczeń odczytuje wyraz na głos. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wymowę.

plenum

Uczniowie dobierają się w pary. Jeden uczeń otrzymuje zestaw pięciu kart obrazkowych (przedstawiających ozdoby choinkowe), drugi - karteczki z wyrazami w języku niemieckim. Zadaniem uczniów jest połączenie obrazków z właściwymi wyrazami (e‑materiał: Animacja, polecenie 1).

praca w parach

karty obrazkowe (przedstawiające ozdoby choinkowe) oraz karteczki z wyrazami w języku niemieckim

Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie i prosi o wskazanie ilustracji, która pasuje do odtworzonego zdania (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń położył przed sobą kartę pracy z choinką (tę samą, na której uczniowie wcześniej podpisywali drzewko). Następnie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie słuchają i zaznaczają na choince ozdoby, które zostały wymienione w nagraniu.

praca indywidualna

karta pracy

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z punktami od 1 do 10. Prosi, aby uczniowie połączyli punkty i powiedzieli na głos, co widzą (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel zachęca uczniów, aby pokolorowali choinkę, która powstała po połączeniu punktów. W tym samym czasie uczniowie słuchają piosenki „Kling Glöckchen” (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Nauczyciel odtwarza ją kilkukrotnie. Kiedy uczniowie skończą swoją pracę, nauczyciel zachęca klasę, aby wspólnie zaśpiewali refren piosenki. Jeśli dzieci mają problem z wymową, nauczyciel mówi na głos sam refren. Następnie wszyscy śpiewają (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

praca indywidualna, plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie ubierają choinkę. Nauczyciel organizuje pracę dzieci w ten sposób, że wręcza każdemu po kolei ozdobę choinkową. Uczeń mówi na głos nazwę ozdoby w języku niemieckim, a następnie wiesza ją na drzewku.

plenum

15 min

choinka, ozdoby

Gdy choinka zostaje ozdobiona, wszyscy jeszcze raz śpiewają refren „Kling Glöckchen”. Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność na lekcji i żegna się z nimi.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec