Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Terroryzm na świecie

Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, klasa II, zakres podstawowy

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

  1. wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych i podaje przykłady aktów terrorystycznych w wybranych regionach świata w XXI w.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia pojęcie terroryzmu,

  • wyjaśnia przyczyny terroryzmu,

  • charakteryzuje miejsca zagrożone terroryzmem.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

  • W.M. Stankiewicz, Konflikt jako zjawisko integrujące i dezintegrujące oblicze współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2008.

  • R. Łoś, J. Reginia‑Zacharski, Współczesne konflikty zbrojne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

  • J.M. Fiszer, Terroryzm jako zagrożenie dla bezpieczeństwa euroatlantyckiego i nowego ładu międzynarodowego, [w:] System euroatlantycki w wielobiegunowym ładzie międzynarodowym, red. J.M. Fiszer, P. Olszewski, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013, s. 267–295.

  • K. Kądziołka, Ocena poziomu zagrożenia terroryzmem w krajach Unii Europejskiej z wykorzystaniem GTI, „Ekonomia Międzynarodowa” 2018, nr 23, s. 91‑102.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, czym jest terroryzm i jakie są jego przyczyny i skutki.

  • Uczniowie wykonują własne notatki.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie dobierają się w pary lub małe grupy (decyduje nauczyciel).

  • Każda para/grupa otrzymuje jedno zagadnienie do opracowania przy wykorzystaniu grafiki interaktywnej.
    Zagadnienia:

    • rodzaje ataków terrorystycznych na świecie,

    • rodzaj broni stosowany w atakach terrorystycznych,

    • cel ataków terrorystycznych,

    • organizacja atakująca,

    • liczba ataków i ofiar w latach 1970–1980/2000–2010/po 2015 r.,

    • liczba ataków i ofiar w Unii Europejskiej w wybranym roku,

    • liczba ataków i ofiar na poszczególnych kontynentach.

  • Następnie każda grupa na forum klasy prezentuje wyniki własnych analiz, pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • Po zakończeniu zadania nauczyciel przydziela tym samym zespołom jeden atak terrorystyczny. Zadaniem par/grup jest prześledzenie ruchu terrorystów na podstawie różnych źródeł informacji geograficznej (skąd pochodzili, w jaki sposób dostali się do zaatakowanego kraju, jakim środkiem transportu, przez jakie kraje). Uczniowie powinni nanieść te informacje na mapkę konturową lub omówić je przy mapie ściennej.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiły uczniom najwięcej problemów podczas lekcji.

  • Wystawienie ocen za pracę na lekcji, uwzględniając możliwości i zaangażowanie uczniów.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości uzyskanych po przeczytaniu e‑materiału.

  • Wykonanie ćwiczeń w e‑materiale (lub dokończenie ćwiczeń rozpoczętych na lekcji).

  • Wykonanie poleceń do grafiki interaktywnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zwarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata (zakres podstawowy, VII.).