Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Terroryzm na świecie
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, klasa II, zakres podstawowy
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych i podaje przykłady aktów terrorystycznych w wybranych regionach świata w XXI w.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia pojęcie terroryzmu,
wyjaśnia przyczyny terroryzmu,
charakteryzuje miejsca zagrożone terroryzmem.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
W.M. Stankiewicz, Konflikt jako zjawisko integrujące i dezintegrujące oblicze współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2008.
R. Łoś, J. Reginia‑Zacharski, Współczesne konflikty zbrojne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
J.M. Fiszer, Terroryzm jako zagrożenie dla bezpieczeństwa euroatlantyckiego i nowego ładu międzynarodowego, [w:] System euroatlantycki w wielobiegunowym ładzie międzynarodowym, red. J.M. Fiszer, P. Olszewski, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013, s. 267–295.
K. Kądziołka, Ocena poziomu zagrożenia terroryzmem w krajach Unii Europejskiej z wykorzystaniem GTI, „Ekonomia Międzynarodowa” 2018, nr 23, s. 91‑102.
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią e‑materiału.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, czym jest terroryzm i jakie są jego przyczyny i skutki.
Uczniowie wykonują własne notatki.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie dobierają się w pary lub małe grupy (decyduje nauczyciel).
Każda para/grupa otrzymuje jedno zagadnienie do opracowania przy wykorzystaniu grafiki interaktywnej.
Zagadnienia:rodzaje ataków terrorystycznych na świecie,
rodzaj broni stosowany w atakach terrorystycznych,
cel ataków terrorystycznych,
organizacja atakująca,
liczba ataków i ofiar w latach 1970–1980/2000–2010/po 2015 r.,
liczba ataków i ofiar w Unii Europejskiej w wybranym roku,
liczba ataków i ofiar na poszczególnych kontynentach.
Następnie każda grupa na forum klasy prezentuje wyniki własnych analiz, pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Po zakończeniu zadania nauczyciel przydziela tym samym zespołom jeden atak terrorystyczny. Zadaniem par/grup jest prześledzenie ruchu terrorystów na podstawie różnych źródeł informacji geograficznej (skąd pochodzili, w jaki sposób dostali się do zaatakowanego kraju, jakim środkiem transportu, przez jakie kraje). Uczniowie powinni nanieść te informacje na mapkę konturową lub omówić je przy mapie ściennej.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiły uczniom najwięcej problemów podczas lekcji.
Wystawienie ocen za pracę na lekcji, uwzględniając możliwości i zaangażowanie uczniów.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości uzyskanych po przeczytaniu e‑materiału.
Wykonanie ćwiczeń w e‑materiale (lub dokończenie ćwiczeń rozpoczętych na lekcji).
Wykonanie poleceń do grafiki interaktywnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zwarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata (zakres podstawowy, VII.).