Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Podczerwień - charakterystyka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka atomowa. Uczeń:
2) opisuje dualizm korpuskularno‑falowy światła; stosuje pojęcie fotonu oraz jego energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisze, czym jest promieniowanie podczerwone;

  2. wyjaśni, jak podczerwień przenosi energię cieplną między ciałami;

  3. przeanalizuje przypadki ogrzewania i ochładzania ciał przez podczerwień.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Co to jest promieniowanie termiczne ciał”, „Widmo fal elektromagnetycznych”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do wiedzy uczniów o falach elektromagnetycznych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie podczerwone, sytuując je na widmie fal elektromagnetycznych między promieniowanie mikrofalowym a światłem widzialnym. Uczniowie przypominają definicję częstotliwości i długości fali oraz związek miedzy tymi wielkościami.
Nauczyciel wyjaśnia, że głównym źródłem podczerwieni jest promieniowanie termiczne ciał. Uczniowie, z pomocą nauczyciela, przypominają własności promieniowania termicznego – zależność energii i maksimum emisji od temperatury. Nauczyciel tłumaczy związek energii emitowanego i absorbowanego promieniowania podczerwonego ze zmianami energii wewnętrznej ciała. Uczniowie podają przykłady, w których w związku z emisją lub absorpcją podczerwieni, temperatura ciała zmniejsza się, zwiększa, pozostaje stała. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na pytania tam zawarte.
Nauczyciel wyjaśnia rolę promieniowania podczerwonego w kształtowaniu temperatury na powierzchni Ziemi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 5, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń, a następnie dyskutują o rozwiązaniach na forum klasy.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1 - 4 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia materiału.