Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Podczerwień - charakterystyka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co to jest promieniowanie termiczne ciał”, „Widmo fal elektromagnetycznych” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie podczerwone, sytuując je na widmie fal elektromagnetycznych między promieniowanie mikrofalowym a światłem widzialnym. Uczniowie przypominają definicję częstotliwości i długości fali oraz związek miedzy tymi wielkościami. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 5, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń, a następnie dyskutują o rozwiązaniach na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1 - 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia materiału. |