Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Legenda
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, klasa V
Ogólny cel kształcenia
Rozpoznaje czytany utwór jako baśń i legendę.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia
18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie
uczenia się przez całe życie
• Porozumiewanie się w języku ojczystym
• Umiejętność uczenia się
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczniowie:
nazywają cechy gatunkowe legendy,
omawiają akcję legendy, wyodrębniają wątki i wydarzenia,
charakteryzują i oceniają bohaterów legendy,
inscenizują wybraną legendę.
Metody/techniki kształcenia
metoda asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, wykład
metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy - “burza mózgów”
metoda inscenizacyjna - drama
metoda eksponująca - pokaz filmu
metoda praktyczna - ćwiczenia
Formy pracy
zbiorowa
indywidualna
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jakie legendy znają, prosi o wymienienie bohaterów legendarnych. Następnie pyta, czy znają inne znaczenia słowa legenda. Zaprasza do obejrzenia filmu Legenda.
Faza realizacyjna
Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają film Legenda. Nauczyciel przerywa projekcję po słowach: A wtedy każdej pracy Pan Bóg dopomoże. Zapowiada konkurs na najtrafniejszy tytuł obejrzanej legendy. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy, zapowiadając, że na zakończenie lekcji ich pomysły zostaną skonfrontowane z rzeczywistym tytułem. Propozycje najciekawsze i najbliższe oryginałowi zostaną nagrodzone plusem.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję nad postawą głównego bohatera legendy i zakończeniem opowieści, zadając pytania do rozważań:
Czy szewczyk jest bohaterem pozytywnym, czy negatywnym i dlaczego?
Czy słusznie postąpił, obdarzając ubogiego pieniędzmi?
Czy zakończenie legendy jest szczęśliwe, czy nieszczęśliwe?
Jaka nauka płynie z legendy?Po zakończonej dyskusji nauczyciel włącza dalszą część filmu i ponownie zatrzymuje go po słowach: (...), ktoś może powiedzieć, że opowiadamy legendy. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 3. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem.
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst Legendy o Złotej Kaczce. Następnie włącza pozostałą część filmu, zatrzymuje po słowach:*Tak jest w przypadku Legendy o Złotej Kaczce, Zapamiętaliście nazwy ulic, którymi wędruje szewczyk Lutek?, Jednak obok nich pojawiają się postacie historyczne lub związane z historią,*dając uczniom czas na określenie kolejno: czasu akcji, miejsca akcji, bohaterów. Następnie odpowiedzi uczniów są porównywane z narracją w filmie.
Po zakończonej projekcji uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 4 do 10. Odpowiedzi omawiają z nauczycielem.
Nauczyciel wspomina o ciekawej odmianie legendy, legendzie miejskiej. To opowieść, która ma tylko pozory prawdziwej informacji, najczęściej rozpowszechniana jest w kręgach towarzyskich, w mediach, ostatnio zaś w internecie. Stworzona przez anonimową osobę, szybko się rozpowszechnia. Tematyka jest związana z ważnymi dla danej społeczności sprawami, np. zdrowiem lub bezpieczeństwem.
Nauczyciel opowiada przykładową legendę miejską, np. o czarnej wołdze.
Faza podsumowująca
Na zakończenie nauczyciel prosi o przypomnienie tytułu omawianej na lekcji legendy i wspólnie z uczniami rozstrzyga konkurs na tytuł legendy. Następnie inicjuje krótką dyskusję nad znaczeniem i wartością legend, opierając się na informacjach podanych w zakończeniu filmu.
Praca domowa
Napisz własną legendę, pamiętaj o jej cechach gatunkowych.
Czy znasz legendy swojego regionu lub miejscowości? Wybierz jedną i przygotuj się do opowiedzenia jej w klasie.
Metryczka
Tytuł
Legenda
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Z polskich opowieści
Przedmiot
Język polski
Etap edukacyjny
II/szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) omawia elementy świata przedstawionego, wyodrębnia obrazy poetyckie w poezji;
2) rozpoznaje fikcję literacką; rozróżnia i wyjaśnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworach, ze szczególnym uwzględnieniem ich w prozie realistycznej, fantastycznonaukowej lub utworach fantasy;
3) rozpoznaje czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę, hymn, przypowieść, mit, opowiadanie, nowelę, dziennik, pamiętnik lub powieść oraz wskazuje jego cechy gatunkowe; rozpoznaje odmiany powieści i opowiadania, np. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy;
5) omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu, w tym tytułu, podtytułu, motta, puenty, punktu kulminacyjnego;
6) rozpoznaje elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren, liczbę sylab w wersie;
7) opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną zależność;
9) charakteryzuje podmiot liryczny, narratora i bohaterów w czytanych utworach;
10) rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz wskazuje ich funkcje w utworze;
11) wskazuje w utworze bohaterów głównych i drugoplanowych oraz określa ich cechy;
12) określa tematykę oraz problematykę utworu;
13) wskazuje i omawia wątek główny oraz wątki poboczne;
14) nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst;
15) objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach;
16) określa doświadczenia bohaterów literackich i porównuje je z własnymi;
20) wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
3) określa temat i główną myśl tekstu;
4) dostrzega relacje między częściami wypowiedzi (np. tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie);
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
1) identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy komunikatu: informacyjny, literacki, reklamowy, ikoniczny;
2) identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
3) tworzy logiczną, semantycznie pełną i uporządkowaną wypowiedź, stosując odpowiednią do danej formy gatunkowej kompozycję i układ graficzny; rozumie rolę akapitów w tworzeniu całości myślowej wypowiedzi;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
5) opowiada o przeczytanym tekście;
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1) doskonali ciche i głośne czytanie;
7) rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji;
8) poznaje życie kulturalne swojego regionu;
9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczniowie:
nazywają cechy gatunkowe legendy,
omawiają akcję legendy, wyodrębniają wątki i wydarzenia,
charakteryzują i oceniają bohaterów legendy,
inscenizują wybraną legendę.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/221804/v/22/t/student-canon/m/j0000008HFB5v22