Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesna polityka ludnościowa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest polityka ludnościowa;
omawia subpolityki polityki ludnościowej;
ocenia politykę państwa polskiego w stosunku do osób starszych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu „Współczesna polityka ludnościowa” i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia „ludność”. Następnie podkreślają skojarzenia związane ich zdaniem z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Wybrana osoba czyta polecenie z sekcji „Schemat”. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi do ćwiczenia 1. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
3. Uczniowie przechodzą do dyskusji na temat: „Czy polityka ludnościowa państwa polskiego należycie uwzględnia prawa osób starszych?”. W czasie rozmowy odnoszą się do informacji zawartych w „Przeczytaj” i multimedium. Wnioski z dyskusji umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.
4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 8, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Julian Auleytner, Polityka społeczna w Polsce i na świecie, Warszawa 2012.
Jarosław Szyperski, Polityka ludnościowa, ebookpoint.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.