Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Sabina Świtała

Przedmiot: język polski

Temat lekcji: „Laura i Filon” Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej jako nawiązanie do sielanki oświeceniowej

Grupa docelowa

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;

9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;

13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;

14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej.

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;

2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • nazywa konwencjonalne chwyty sielankowe w wierszu Laura i Filon Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej;

  • określa, na czym polega reinterpretacja konwencji sentymentalnej;

  • analizuje i interpretuje teksty, które nawiązują do sielanki F. Karpińskiego Laura i Filon;

  • tworzy uwspółcześniony dialog między bohaterami wywodzącymi się z sielanki F. Karpińskiego.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania

  • metoda oglądowa;

  • pogadanka;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z tekstem.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;

  • schematy z aktem komunikacji;

  • wiersz K.I. Gałczyńskiego Filon i Laura.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje zawarte w e‑materiale (galeria zjęć interaktywnych) i pyta uczniów, z jakim tekstem literackim można je powiązać.

2. Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym. Tworzą notatkę w formie mapy myśli. Następnie wykonują ćwiczenie nr 1.

3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna

1. Prowadzący rozmawia z uczestnikami zajęć o reinterpretacjach literackich. Prosi o podanie wybranych przykładów i pyta o pomysły na ich realizacje.

2. Uczniowie zapoznają się z wierszem Laura i Filon Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, następnie wykonują ćwiczenia 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez uczniów oraz nauczyciela.

3. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Filon i Laura.

Konstanty Ildefons Gałczyński Filon i Laura. Wersja nowa

Już miesiąc wzeszedł, psy się uśpiły
i coś tam klaszcze za borem...
– Pewnie mnie czeka mój Filon miły
pod umówionym jaworem.

Te słowa rzekła smętna pasterka,
wiosnę poczuwszy i ruję:
bieży i patrzy w srebro lusterka,
liczko rumiane pudruje.

Otóż i jawor, jawor zielony
miesiąc przez listki przepuszcza,
a wtem się tkliwe ozwały strony:
to Filon wychodzi z kuszcza;

strzepnął z pluderków suche paprocie,
na Laurę spojrzał kochaną.
A na to Laura: – Filonie, do cię
miłość żywię obłąkaną.

– Ja też, ja też – rzekł Filon. I onych
spoiło miłosne przęsło.
Szumiał i szumiał jawor zielony –
nagle się drzewo zatrzęsło:

matka to była na drzewa szczycie,
córkę inwigilowała;
i w takiej chwili z krzykiem: „O dziecię!”
rzuca się między dwa ciała:

– O ty nieszczęsna, mówiłaś wonczas:
„Idę do kina grzecznie”.
Tu z patałachem szukasz miesiąca
i grzesznie, i niebezpiecznie.

Co mówiąc, córkę; bierze do ręki,
gaikiem do domu idą.
A tkliwy Filon wszczętej piosenki
musiał dokończyć z Dorydą.

gałcz Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Filon i Laura. Wersja nowa, [w:] Konstanty Ildefons Gałczyński, Wiersze zebrane, wybór K. Gałczyńska, Warszawa 2003, s. 105–106.

4. Uczniowie zastanawiają się, na czym polega różnica w reinterpretacjach zaproponowanych przez Marię Pawlikowską‑Jasnorzewską i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Wnioski zapisują w tabeli:

Laura i Filon M. Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej

Filon i Laura K.I. Gałczyńskiego

kreacja Laury

kreacja Filona

forma

język

inne

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach układają uwspółcześnioną rozmowę między Laurą a Filonem. Krótko opisują również scenerię, w której rozgrywa się rozmowa, oraz rekwizyty towarzyszące parze zakochanych.

2. Wybrane osoby odczytują rozmowy.

Praca domowa:

Napisz list miłosny współczesnej Laury do Filona/ współczesnego Filona do Laury.

Materiały pomocnicze:

T. Kostkiewiczowa, Piosenka pasterska. Dziedzictwo sielanki w poezji polskiej XX wieku, „Prace Polonistyczne”, seria LXXI, 2016, s. 19‑30.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium bazowe można wykorzystać jako podsumowanie zajęć.