Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wyświetlanie i sprawdzanie poprawności obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sprawnie przeprowadzisz analizę wystąpień określonych wartości.
Poznasz sposób kontrolowania poprawności obliczeń.
Dowiesz się, w jaki sposób szukając błędów w obliczeniach skorzystać z możliwości włączenia wyświetlania formuł w arkuszach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wyświetlanie i sprawdzanie poprawności obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Załóżmy, że twoim celem jest przygotowanie się podczas wakacji do twojego pierwszego triathlonu. Treningi zostały podzielone w ten sposób, że jednego dnia biegasz, drugiego pływasz, a jeszcze innego jeździsz na rowerze. Rodzaje swoich treningów każdego dnia zapisujesz w Excelu. Twoim zadaniem jest, korzystając z poznanych funkcji, sprawdzić jakie były przerwy między jednym rodzajem treningu w danym okresie czasu. Dzięki takiemu zestawieniu dowiesz się, jaką dyscyplinę zdarza ci się najbardziej zaniedbywać.” proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Pozostając w sekcji „Przeczytaj” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2; „Rozbuduj swój plan treningowy o kolejną kolumnę, w której sprawdzisz, ile razy w kolejnych dniach trenowana była ta sama dyscyplina.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Uczniowie wspólnie zapoznają się z treścią i filmem umieszczonym w sekcji „Samouczek I”. Następnie indywidualnie przechodzą do rozwiązania polecenia nr 1: „Przyjmijmy, że jesteś skarbnikiem w twojej klasie i w arkuszu Excela notujesz, którzy uczniowie wnieśli już opłatę 250 zł na wycieczkę szkolną. Wychowawca klasy poprosił cię o stworzenie zestawienia pokazującego, który uczeń jeszcze nie zapłacił. Wykonaj to zestawienie za pomocą poznanych opcji Excela”. Po jego wykonaniu przedstawiają rezultat swojej pracy uczniowi siedzącemu obok. W przypadku wątpliwości i trudności przy rozwiązywaniu zadania nauczyciel omawia je na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Stwórz zestawienie ilustrujące ilość wejść wykupionych na poszczególne atrakcje w parku rozrywki dla uczniów w twojej klasie. Obok kolumn zawierających ilość danych wejść (dla pojedynczej atrakcji), powinna znaleźć się także cena, jaką każdy uczeń miał zapłacić za daną atrakcję (liczba wejść*cena biletu). W ostatniej kolumnie podaj sumaryczny koszt dla każdej osoby. Weź pod uwagę, że niektórzy mogli się pomylić i jako ilość wejść wpisali literę albo znak. Skutkiem tego będzie pojawienie się błędu
#ARG!
. Twoim zadaniem jest zasymulować sytuację, kiedy jacyś uczniowie się pomylą i wyróżnić kolorem komórki, w których pojawiły się błędy.” z sekcji „Samouczek I”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek II”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. jakiego skrótu klawiszowego użyjemy, by uzyskać efekt wywołany poleceniem
Przejdź?
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1: „Wyobraź sobie, że chcesz samodzielnie złożyć swój nowy komputer. Na pewno zależałoby ci, żeby poszczególne podzespoły kupić w jak najkorzystniejszej cenie. Twoim zadaniem jest stworzenie zestawienia, które uwzględni ich nazwy oraz ceny w dwóch różnych sklepach (wybór sklepów należy do ciebie). Na końcu wypisz nazwę sklepu, w którym dany podzespół jest tańszy. Sprawdź wpisane formuły poznanymi opcjami Excela.” z sekcji „Samouczek II”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Samouczek II” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.