Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.6.2
Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bist du Vegetarier? / Jesteś wegetarianinem?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opowiadania o spożywanych owocach i warzywach
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy owoców i warzyw w języku niemieckim;
poda przykłady produktów, które spożywają wegetarianie;
wyjaśni, jakie owoce i warzywa chętnie jada.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakich informacji użyje w pracy domowej;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;
używanie obrazu i dźwięku (tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
zadawanie pytań (o ulubione owoce i warzywa);
współpraca z innymi osobami (z koleżankami/kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu;
aktywizująca – burza mózgów;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem każdej z grup jest wypisanie nazw owoców i warzyw, które znajdują się na zdjęciu otwierającym. Nauczyciel zapisuje rzeczowniki wraz z rodzajnikami na tablicy. Następnie odczytuje rzeczowniki i prosi, aby uczniowie powtarzali je chóralnie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat wegetarian. Pyta, czy uczniowie znają wegetarian, a może sami nimi są.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie znaleźli w tekście w części Przeczytaj nazwy owoców i warzyw, które są widoczne na zdjęciu.
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1–3 w części Przeczytaj).
Multimedium w postaci ilustracji interaktywnej pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Uczniowie zapoznają się samodzielnie z ilustracją interaktywną: czytają podpisy do ilustracji i odsłuchują teksty. Następnie pracują w parach i wykonują Übung 1–3 w części Ilustracja interaktywna oraz Aufgabe 1–3 w części Sprawdź się, aby utrwalić poznane na lekcji słownictwo.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach, odpowiadają sobie nawzajem na pytanie Welches Obst und Gemüse isst du gern? (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Pary łączą się w grupy czteroosobowe. Planują posiłek składający się z owoców i warzyw (Aufgabe 8 w części Sprawdź się). Następnie tworzą plakaty, na których przedstawiają wybrane przez siebie produkty. Efekty swojej pracy uczniowie prezentują na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 4–6 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zapisanie nazw owoców i warzyw, które znajdują się na ilustracji, sprawdza, które nazwy owoców i warzyw uczniowie pamiętają;
w trakcie lekcji: uczniowie wybierają jeden owoc przedstawiony na ilustracji interaktywnej, układają zagadki dla kolegów i koleżanek, uwzględniając cechy wybranego produktu, np. jego kształt, barwę, wielkość; nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali swoje opisy, a pozostali odgadują, o którym produkcie jest mowa;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją z wykorzystaniem nagrań do ilustracji interaktywnej; uczniowie potrafią opowiedzieć, jakie owoce i warzywa chętnie jedzą.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0