Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Czym jest robotyka?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jak wygląda podział robotyki ze względu na zastosowania robotów.
Przeanalizujesz trendy w rozwoju robotyki.
Dowiesz się, jakie techniki są stosowane w robotyce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zastanawiają się w domu nad tym, czym jest robotyka. Przygotowują się do dyskusji na ten temat.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi ROBOTYKA. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję w temacie: Czym jest robotyka?
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje i omawia prezentację multimedialną. Następnie uczniowie w parach odpowiadają na pytanie, jak przez lata zmieniała się robotyka. Omawiają również, w jakim kierunku obecnie rozwija się robotyka.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścia kolejnego multimedium. Następnie nauczyciel prosi uczniów, by podzieli się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji związanej z tematem multimedium: Co oznacza pojęcie ucieleśnionej sztucznej inteligencji i czym się różni od pojęcia sztucznej inteligencji tradycyjnie pojmowanego?
Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku naprowadzić uczniów). Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Po zakończeniu dyskusji uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie nauczyciel prosi chętne osoby o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów grupy dyskutującej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć uczniowie wyjaśniają, jakie są efekty przyjęcia założeń teorii ucieleśnionego umysłu w robotyce.
Indywidualnie wykonują również ćwiczenie 1.Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Opisz, jakie funkcje spełniają roboty w życiu codziennym. Przedstaw swoje przemyślenia na temat użyteczności robotów, które spotykasz w swoim otoczeniu.
Materiały pomocnicze:
Potencjały i relacje sił w cyfrowym społeczeństwie wiedzy, red. Lech W. Zacher, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.