Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Koncepcja człowieka w świetle filozofii E. Mouniera i J. P. Sartre’a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz główne cechy egzystencjalistycznej koncepcji człowieka.
Scharakteryzujesz personalistyczną koncepcję człowieka.
Przeanalizujesz fragment tekstu J. P. Sartre’a.
Przeanalizujesz fragment tekstu E. Mouniera.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia gówne założenia filozofii egzystencjalnej;
charakteryzuje personalistyczną koncepcję człowieka;
referuje podstawowe zagadnienia filozofii J. P. Sartre'a i E. Mouniera.
omawia różnice pomiędzy egzystencjalistyczną a personalistyczną filozofią człowieka a personalistyczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie mają za zadanie wykonać w grupach 4‑osobowych prezentację multimedialną dotyczącą bibliografii filozofów: Jean'a Paula Sartre'a, Emmanuela Monniera.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświtela na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Prezentacja efektów pracy w domu poszczególnych grup.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Odczytanie poleceń do multimedium:
- Zapoznaj się ze schematem interaktywnym i omów podobieństwa oraz różnice w personalistycznej i egzystencjalistycznej koncepcji człowieka.
- Na podstawie schematu sformułuj koncepcję człowieka w egzystencjalizmie i personalizmie.
Uczniowie pracują w parach. Omówienie wyników na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑4. Następnie konsultują swoje odpowiedzi z osobą z ławki i wymieniają się spostrzeżeniami.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Napisz streszczenie tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.