Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęc: Specjalne strefy ekonomiczne – po co i dla kogo?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie specjalna strefa ekonomiczna (SSE),
omawia podstawy prawne funkcjonowania SSE w Polsce,
wskazuje na mapie Polski lokalizację SSE,
omawia rodzaje działalności w SSE w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania blended learning, IBSE, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, mapa Polski, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Specjalne Strefy Ekonomiczne, gov.pl (dostęp 29.06.2021).
Piersiala L., Skuteczność specjalnych stref ekonomicznych w kontekście rozwoju społeczno‑gospodarczego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2018, nr 76, s. 217–228.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – dyskusja na temat stanu gospodarki Polski po 1989 r. i ocena skutków przemian strukturalnych w przemyśle Polski.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel zadaje pytanie, czy uczniowie wcześniej spotkali się z pojęciem specjalnej strefy ekonomicznej. Uczniowie w dyskusji podają swoje skojarzenia dotyczące specjalnych stref ekonomicznych (lokalizacja, rodzaje działalności, cele itp.). Posiłkując się częścią „Przeczytaj” e‑materiału, uczniowie omawiają formy uprzywilejowanych stref gospodarczych na świecie i korzystając z atlasów geograficznych lub mapy świata, wskazują ich przykłady.
Uczniowie w parach zapoznają się z grafiką interaktywną. Korzystając z mapy lub atlasów geograficznych, omawiają lokalizację SSE, wiodące działalności w tych strefach, zwracają uwagę na powierzchnię SSE, liczbę miejsc pracy i wielkość nakładów inwestycyjnych. Uczniowie wskazują na mapie największe i najmniejsze pod tym względem strefy. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali rozmieszczenie SSE w kontekście poziomu rozwoju gospodarczego i głównych gałęzi przemysłu w poszczególnych regionach Polski.
Uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością ich wypowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Następnie rozmawiają na temat podmiotów gospodarczych, które mogą prowadzić działalność na terenie stref ekonomicznych, prezentują swoje spostrzeżenia i wnioski, wskazują słabe i mocne strony funkcjonowania SSE, dokonują oceny ich funkcjonowania w Polsce.
Uczniowie w parach lub grupach przystępują do przygotowania map myśli na temat uwarunkowań prawnych funkcjonowania SSE. Na mapach myśli przedstawiają sposób organizacji SSE, ich cechy, opisują podmioty zarządzające (kwestie organizacyjne). W tym celu uczniowie wykorzystują zasoby internetowe (akty prawne itp.)
Uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia w wyżej wymienionym zakresie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Ewentualne dokończenie mapy myśli.
Wykonanie pracy pisemnej na temat funkcjonowania wybranej specjalnej strefy ekonomicznej (lokalizacja, wielkość, zatrudnienie, rodzaje działalności, możliwości rozwojowe). W tym celu uczniowie wykorzystują oficjalne strony internetowe poszczególnych SSE.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny oraz grafika interaktywna mogą zostać kontekstowo wykorzystane podczas lekcji dotyczącej perspektyw rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce (zakres podstawowy: XV. 11) oraz w ramach zajęć dotyczących czynników lokalizacji przemysłu i rozwoju jego wybranych działów (zakres podstawowy: XI. 1).