Autor: GroMar.eu

Przedmiot: Informatyka

Przedmiot: Informatyka

Temat: Przygotowanie dokumentu do wydruku w edytorze tekstu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia komputacyjnego (określenie problemu, definicja modeli i pojęć, znalezienie rozwiązania, zaprogramowanie i testowanie rozwiązania).
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
b) opracowuje dokumenty o różnorodnej tematyce, w tym informatycznej, i o rozbudowanej strukturze, posługując się przy tym konspektem dokumentu, dzieli tekst na sekcje i kolumny, tworzy spisy treści, rysunków i tabel, stosuje własne style i szablony, pracuje nad dokumentem w trybie recenzji, definiuje korespondencję seryjną,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna,

  • konstruktywizm,

  • operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • podające – objaśnienie lub wyjaśnienie,

  • problemowe – aktywizujące,

  • praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w emateriale,

  • oprogramowanie Microsoft Word 2003, LibreOffice Writer 4.1 lub wybrany odpowiednik,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Część organizacyjna.

  2. Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji.

  3. Wprowadzenie do tematu lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie poznają zasady dokonywania podziału dokumentu na sekcje i kolumny.

  • Uczniowie poznają zasady drukowania arkusza w orientacji poziomej i pionowej.

  • Podział uczniów na grupy dwuosobowe. Każda grupa wybiera spośród siebie lidera grupy.

  • Nauczyciel wskazuje uczniom do rozwiązania zadania z sekcji „Sprawdź się”, np. ćwiczenia od 1 do 5 i określa czas pracy na wykonanie tych zadań, np. 15 minut.

  • Liderzy grup demonstrują rozwiązanie zadania na ekranie komputera lub na tablicy interaktywnej.

  • Pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie lekcji.

  • Zaakcentowanie przez nauczyciela znaczenia tworzenia stylu i szablonu.

  • Ocena aktywności pracy w grupach.

Praca domowa:

W dowolnym materiale tekstowym, zapisanym w wybranym programie (można użyć np. rozdziału z e‑podręcznika albo pliku elektronicznego, będącego wypracowaniem, kopią pracy dyplomowej itp.) dokonaj podziału treści na sekcje. Ostatnią stronę dokumentu zmień na układ gazetowy – wprowadź dwie kolumny, odstęp 1,5 między wersami, rozmiar czcionki: 12, rozmiar czcionki w nagłówkach: 14, czcionka w nagłówkach ma być pogrubiona, a wyrazy pochodzące z obcych języków zapisane kursywą.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2003, LibreOffice Writer 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie, na podstawie prezentacji, mogą utworzyć poradnik na temat rozwiązywania problemów z wydrukiem dokumentów.