Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Przedmiot: Informatyka
Temat: Przygotowanie dokumentu do wydruku w edytorze tekstu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Strategie nauczania:
asocjacyjna,
konstruktywizm,
operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
podające – objaśnienie lub wyjaśnienie,
problemowe – aktywizujące,
praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w emateriale,
oprogramowanie Microsoft Word 2003, LibreOffice Writer 4.1 lub wybrany odpowiednik,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Część organizacyjna.
Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie poznają zasady dokonywania podziału dokumentu na sekcje i kolumny.
Uczniowie poznają zasady drukowania arkusza w orientacji poziomej i pionowej.
Podział uczniów na grupy dwuosobowe. Każda grupa wybiera spośród siebie lidera grupy.
Nauczyciel wskazuje uczniom do rozwiązania zadania z sekcji „Sprawdź się”, np. ćwiczenia od 1 do 5 i określa czas pracy na wykonanie tych zadań, np. 15 minut.
Liderzy grup demonstrują rozwiązanie zadania na ekranie komputera lub na tablicy interaktywnej.
Pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie lekcji.
Zaakcentowanie przez nauczyciela znaczenia tworzenia stylu i szablonu.
Ocena aktywności pracy w grupach.
Praca domowa:
W dowolnym materiale tekstowym, zapisanym w wybranym programie (można użyć np. rozdziału z e‑podręcznika albo pliku elektronicznego, będącego wypracowaniem, kopią pracy dyplomowej itp.) dokonaj podziału treści na sekcje. Ostatnią stronę dokumentu zmień na układ gazetowy – wprowadź dwie kolumny, odstęp 1,5 między wersami, rozmiar czcionki: 12, rozmiar czcionki w nagłówkach: 14, czcionka w nagłówkach ma być pogrubiona, a wyrazy pochodzące z obcych języków zapisane kursywą.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2003, LibreOffice Writer 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie, na podstawie prezentacji, mogą utworzyć poradnik na temat rozwiązywania problemów z wydrukiem dokumentów.