Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski.
Temat zajęć: Мне испо́лнилось 18 лет! / Mam już 18 lat!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
pozna słownictwo dotyczące praw i obowiązków osoby dorosłej;
opowie, jak zmieni/zmieniło się życie po ukończeniu 18 lat;
na forum internetowym dla osób, które wkrótce ukończą 18 lat, odpowie na kilka pytań uczestników.
Cele motywacyjne
Uczeń:
jest zachęcany do samooceny własnej pracy;
stosuje różne techniki służące uczeniu się;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się
pamięciowe;
kognitywne;
kompensacyjne;
społeczne.
Metody nauczania
eksponująca;
kognitywna;
podająca;
programowana;
aktywizująca;
problemowa.
Techniki nauczania
dyskusja;
udzielanie objaśnień;
techniki multimedialne;
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, tekst źródłowy, multimedium (mapa pojęć), zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prowadzi kierowaną rozmowę na temat przejawów dorosłości. Przykładowe pytania: Co możecie zrobić po skończeniu 18 lat jako ludzie dorośli, a czego nie wolno wam było robić wcześniej? Jakie widzicie zalety i wady dorosłości? Uczniowie dyskutują, a prowadzący czuwa nad poprawnym przebiegiem rozmowy.
Nauczyciel podaje temat lekcji i przedstawia ciekawostkę zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i w razie konieczności zaznaczają w nim niezrozumiałe słowa lub zdania. Po zakończeniu pracy nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści, podając przykłady ich użycia w kontekście, ewentualnie z użyciem słownika z e‑materiału.
Następnie uczniowie przystępują do wykonywania ćwiczeń do tekstu źródłowego, pracując indywidualnie lub w parach. Po zakończonej pracy, w celu podsumowania, nauczyciel zadaje pytanie: Скажите, как мы можем описать наше знание языка? Uczniowie przy wsparciu nauczyciela podają określenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy z odpowiednią gradacją: бегло, отлично, хорошо, не очень хорошо, слабо, плохо.
W dalszej części lekcji uczniowie zapoznają się z multimedium – mapą pojęć.
W celu utrwalenia wprowadzonego słownictwa uczniowie, pracując parach lub indywidualnie, wykonują ćwiczenia. Ćwiczenie nr 2 wykonywane jest w formie pisemnej: uczniowie łączą w pary słowa, tworząc zwroty, które zostały użyte w multimedium. Uczniowie zapisują powstałe zwroty, a na prośbę nauczyciela odczytują je na głos. Nauczyciel poprawia ewentualne błędy.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z części „Sprawdź się”. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i prosi każdą z nich o wykonanie dwóch wybranych zadań, a następnie zaprezentowanie rozwiązania przez przedstawicieli grup na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przeprowadza ewaluację lekcji techniką „listu do przyjaciela” – może przyjąć także współczesny charakter „wiadomości na wybranym komunikatorze internetowym” (dobrze, jeśli uczniowie mają możliwość korzystania na lekcji z tabletów lub prywatnych smartfonów, na których mogą napisać wiadomość w języku rosyjskim, dzięki czemu kształtowane są kompetencje cyfrowe uczniów, oraz umiejętność korzystania z rosyjskiej klawiatury). Zadaniem uczniów jest napisanie krótkiej wiadomości do kolegi (innego ucznia lub do nauczyciela), w której napiszą, czy podobała im się dzisiejsza lekcja oraz wymienią słowa, jakie poznali.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczycielowi sprawdza prace w oparciu o wewnętrzne zasady oceniania obowiązujące w szkole. Ocena może uwzględniać następujące kryteria: zgodność z tematem, wykorzystana leksyka, poprawność językowa. Jeśli liczba popełnionych usterek w pracach będzie znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o przepisanie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
Po lekcji, w ramach pracy własnej (domowej), uczniowie mogą stworzyć swoją miniprezentację: przygotować kilka slajdów ilustrujących prawa i obowiązki osoby dorosłej i dołączyć nagrany plik MP3 (np. nagrany na telefonie) z opisem prezentacji. Wykonaną pracę z nagraniem uczniowie przesyłają nauczycielowi do oceny.