Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.1.3
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich spreche Polnisch! / Mówię po polsku!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat pochodzenia i języków.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy narodowości i języków;
opisuje, jakie języki zna;
formułuje pytania dotyczące pochodzenia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie owych skojarzeń.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
aktywizująca - burza mózgów;
problemowa – ekspozycja;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
plenum.
Środki dydaktyczne:
urządzenia cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby oszacowali, które języki są dla największej liczby osób na świecie językami ojczystymi. Hipotezy podane przez uczniów zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Tekst z części Przeczytaj zostaje skopiowany i pocięty na 5 części. Każdy z uczniów losuje opis jednego z pięciu języków. Uczniowie zapoznają się ze swoim tekstem, korzystając przy tym ze słownika. Następnie szukają osoby, która opracowała inny tekst. Referują tej osobie w języku polskim, czego dotyczył ich tekst i uzyskują od niej informacje na temat przeczytanego przez nią tekstu. Uczniowie zmieniają rozmówcę trzykrotnie.
Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie zweryfikowali sformułowane na początku lekcji hipotezy na podstawie przeczytanych tekstów.
Uczniowie wykonują Übung 1‑3 w części Przeczytaj w celu utrwalenia słownictwa i sprawdzenia poziomu zrozumienia przeczytanych tekstów.
Nauczyciel prezentuje uczniom katalog interaktywny. Uczniowie dowiadują się, jaką dany kraj ma stolicę, jaki kontur, jaką flagę, w jakim języku się tam mówi oraz jak nazywają się mieszkańcy. Następnie wykonują Übung 1‑2 w części Katalog interaktywny.
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik: odmianą czasownika nieregularnego – sprechen. W celu utrwalenia tej odmiany wykonują Übung 3 w części Katalog interaktywny oraz Aufgabe 1‑6 z części Sprawdź się. Aufgabe 7 uczniowie wykonują w parach.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na pary. Każda z par otrzymuje zdjęcia dziecka. Uczniowie w parach opisują tę osobę: wymyślają jej imię, narodowość, przypisują jej język, którym mówi. Opisy prezentowane są następnie na forum.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą; zanim uczniowie klikną w daną ikonkę, aby zobaczyć informacje o danym kraju, sami próbują odgadnąć dane;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0