| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego. |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 17) opisuje reakcję termojądrową przemiany wodoru w hel zachodzącą w gwiazdach. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega reakcja syntezy jądrowej i w jakich warunkach zachodzi,
wymienia metody kontrolowania syntezy jądrowej,
analizuje schemat budowy reaktorów termojądrowych,
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| |
| praca zespołowa, praca w grupach |
| komputer z dostępem do Internetu, rzutnik |
| grafiki ilustrujące budowę reaktorów termojądrowych, filmy ilustrujące działanie reaktorów, zestawy zadań |
|
|
Nauczyciel zadaje pytaniea:
Na czym polega reakcja syntezy jądrowej, dla jakich jąder może zachodzić? Uczniowie formułują odpowiedź: synteza jądrowa to samorzutne łączenie jąder lżejszych od jąder żelazowców.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie warunki i dlaczego są niezbędne dla zajścia reakcji syntezy? Uczniowie formułują odpowiedź: musi być dostatecznie duża koncentracja jąder i jądra muszą znajdować się w wysokiej temperaturze, aby energia kinetyczna jąder była na tyle duża, żeby dzięki dużej prędkości jądra mogły pokonać barierę odpychania elektrycznego i wejść w zasięg oddziaływań jądrowych.
|
|
Nauczyciel krótko omawia syntezę jądrową zachodzącą w gwiazdach. Uczniowie analizują schemat budowy i działania bomby wodorowej. Uczniowie zastanawiają się, jakie warunki muszą być spełnione, aby reakcję syntezy można było wykorzystać do wytwarzania użytecznej energii, a następnie z pomocą nauczyciela formułują te warunki. Uczniowie z pomocą nauczyciela analizują schemat działania reaktora typu TOKAMAK. Uczniowie z pomocą nauczyciela analizują schemat działania reaktora z inercyjnym uwięzieniem plazmy. Nauczyciel krótko omawia inne, wybrane metody kontrolowania reakcji syntezy (polywell - https://pl.wikipedia.org/wiki/Polywell), piroelektryczną, soniczną i elektrolityczną – nazywaną też zimną fuzją). |
|
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują, w grupach, zadania: 1, 2, 5, 6 z zestawu ćwiczeń. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4, 7, 8, 9 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać przy powtarzaniu wiadomości i innych lekcjach na temat przemian jądrowych. |