Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Automatyzacja pracy w arkuszu kalkulacyjnym – przyciski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz działanie poszczególnych przycisków (kontrolek formularza).
Wyjaśnisz, jak wykorzystywać dostępne kontrolki formularza do zautomatyzowania wykonywania powtarzających się operacji w arkuszu kalkulacyjnym.
Rozwiążesz proste problemy przy użyciu przycisków i przypisanych do nich makropoleceń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Automatyzacja pracy w arkuszu kalkulacyjnym – przyciski”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– Jak działają poszczególne kontrolki formularzy?
– W jaki sposób wykorzystywać dostępne kontrolki formularza do zautomatyzowania wykonywania powtarzających się operacji w arkuszu kalkulacyjnym?
– Do rozwiązania jakich problemów można użyć makropoleceń?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie dobierają się w pary, pobierają plik do pracy i wspólnie wykonują polecenie 1 i 2 z tej sekcji. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja rozwiązań.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1–6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie chętne osoby prezentują wyniki. Nauczyciel ocenia i komentuje.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Automatyzacja pracy w arkuszu kalkulacyjnym – przyciski”.