Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.7.5
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Modeläden in Berlin / Sklepy odzieżowe w Berlinie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat zakupów odzieży.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tworzy dialog dotyczący zakupów w sklepie odzieżowym;
opisuje wizytę w sklepie odzieżowym;
przedstawia możliwości zakupowe Berlina.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia;
pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;
aktywizująca – burza mózgów, odgrywanie ról (scenki sytuacyjne);
praktyczna – analiza wykresu/grafiki;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję rozsypanką z liter, uczniowie mają za zadanie ułożyć wyraz, z którym będzie związany temat lekcji. Wyraz, który uczniowie odgadują, to die Kleidung.
Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup. Każda grupa otrzymuje plakat, na którym wpisuje znane słownictwo związane z tematem Kleidung. Was trägt man: 1. Im Winter/2. Im Sommer/3. In der Schule/4. Auf der Party/5. Zu Hause/6. Im Konzert. Gotowe plakaty zostają powieszone na tablicy. Uczniowie w parach zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi: Was trägst du im Winter? Im Winter trage ich oft/manchmal …
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat Berlina i jego roli w tworzeniu mody. Następnie prosi ich o komentarz.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe. Każda grupa otrzymuje zestaw pytań, na które uczniowie wspólnie odpowiadają: Was kaufst du am liebsten? Wo machst du deine Einkäufe? Wie wichtig ist dir Mode? Warum?
Uczniowie czytają tekst z sekcji Przeczytaj i decydują, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe, łączą na podstawie tekstu informacje, gdzie co można kupić, znajdują informacje w tekście i odpowiadają za pomocą dwuczłonowych spójników (Übung 1, 2 i 3).
Nauczyciel informuje uczniów, że każdy z nich ma do dyspozycji wirtualne 100 euro. Zadanie polega na znalezieniu sklepu odzieżowego w Berlinie, dokonaniu wirtualnego zakupu garderoby i uzasadnieniu swojego wyboru.
Uczniowie zapoznają się z plikiem audio, słuchają rozmowy Imke z Norą w sklepie odzieżowym. Następnie zaznaczają poprawne odpowiedzi oraz te pytania, które pojawiły się w dialogu (Übung 1 i 2 z sekcji Plik audio).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach przygotowują dialog w sklepie, w którym wcześniej wydali 100 euro na wirtualne zakupy, wcielają się w role sprzedawczyni/sprzedawcy oraz klientki/klienta. Dialogi są prezentowane na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują grę planszową Modeläden in Berlin, w której zaprezentują typowe sklepy z modą w stolicy Niemiec oraz sprawdzą wiedzę uczniów z zakresu robienia zakupów odzieżowych oraz wydawania pieniędzy. Gry posłużą do podsumowania i utrwalenia zdobytych umiejętności i wiedzy uczniów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel prezentuje trzy zdjęcia im Modeladen, uczniowie w parach je opisują, udzielając odpowiedzi na pytania: Wen siehst du auf dem Foto? Wo sind diese Personen? Was machen sie gerade?;
w trakcie lekcji: uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wybierają zdjęcie, które najlepiej pasuje do nagrania (rozmowa dwóch koleżanek na temat sukienki);
po lekcji: uczniowie dobierają się w pary, nagrywają dialog z multimedium.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0