Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Monika Kozłowska
Autorki scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: At the Sports Centre / W ośrodku sportowym
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.10, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 7, 8.1, 9, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa miejsca, w których można uprawiać różne sporty.
Uczeń opowiada, jakie sporty lubi uprawiać, jakich nie lubi.
Cele motywacyjne:
Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące różnych sportów.
Uczeń rozwija zainteresowanie aktywnościami sportowymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, błąd jako narzędzie dydaktyczne)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra dydaktyczna, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami różnych sportów, znanych już uczniom.
Na początku lekcji nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury. Ochotnicy losują po jednej kartce z nazwą dyscypliny sportowej, a pozostałe osoby odgadują, o jaki sport chodzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają chórem.
Uczniowie słuchają nagrania z historyjki (Przeczytaj) i śledzą tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdania z Exercise 2 (Przeczytaj) i je odczytuje, a uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi poprzez podniesienie rąk w górę i powiedzenie Yes, it’s true – jeśli uważają odpowiedź za prawdziwą lub wstanie i dodanie No, it’s false, jeśli uważają odpowiedź za fałszywą. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nauczyciel prosi wybrane osoby, aby podały właściwe wyrazy i uzupełniły nimi zdania, a następnie je przeliterowały.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Plik audio). Ochotnicy podchodzą do tablicy i wpisują kolejne litery, aby utworzyć nazwy sportów. Następnie wszyscy głośno wypowiadają dane słowo po angielsku i demonstrują je gestami: tańca, pływania, gry w tenisa itp.
Nauczyciel odtwarza piosenkę. Jednocześnie z nagraniem pokazuje gestami różne sporty, o których jest w niej mowa, a uczniowie go naśladują.
Uczniowie ponownie słuchają piosenki. W parach wykonują Exercise 2 (Plik audio). Nauczyciel prosi wybrane pary, żeby podały wskazane przez nie odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Plik audio). Z podanych wyrazów celowo układa błędne zdanie i pyta uczniów, czy wszystko jest w porządku. Uczniowie poprawiają nauczyciela.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel pyta dzieci o różne sporty, np.: Who likes swimming? Dzieci, które lubią pływać, wstają i pokazują, jak pływają. Te, które nie lubią tego sportu, zostają w ławkach.
Nauczyciel rozdaje uczniom, którzy będą pracować w parach, wydrukowane karty pracy z e‑materiału. Prosi dzieci o dorysowanie brakujących elementów, a następnie o wycięcie rysunków i podpisów i przyklejenie ich w zeszytach, tak aby podpisy widniały pod odpowiednimi rysunkami. Na koniec wszyscy porównują prace na forum klasy. Zadanie może również zostać wykonane w ramach pracy domowej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze: Karteczki z nazwami różnych sportów, karty pracy z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie w grupach rysują plany wymarzonych centrów sportowych.