Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Rewolucja 1905 r. na ziemiach polskich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najważniejszych polskich liderów politycznych w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku;
podaje i wyjaśnia genezę rewolucji 1905 r. na ziemiach polskich;
omawia przebieg i skutki rewolucji 1905 r. na ziemiach polskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca indywidualna z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu w medium w sekcji „Audiobook” układają indywidualnie pytania. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza najlepiej odpowiadających, np. ocenami z aktywności.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie nr 2 - „W jaki sposób PPS‑Frakcja Rewolucyjna łączyła idee socjalistyczne z niepodległościowymi?”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść ćwiczenia 2 „Omów wpływ rewolucji w Rosji w 1905 r. na wydarzenia w Polsce” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy.
Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć kolejne ćwiczenie nr 3 „Przedstaw przebieg rewolucji 1905 r. na ziemiach polskich”. Uczniowie tym razem pracują w parach. Ustalają wspólne stanowisko i wskazują wybraną odpowiedź, używając telefonów lub komputerów. Nauczyciel kontroluje wyniki pracy uczniów, którzy następnie łączą się w grupy 4‑osobowe i dyskutują, uzasadniając swój wybór w tym ćwiczeniu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Rewolucja 1905 r. na ziemiach polskich”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie materiałów źródłowych z sekcji „Audiobook” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
Pajewski J., Historia powszechna 1871–1918, Warszawa 2001.
Chwalba A., Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.
Sobczak J., Mikołaj II. Ostatni car Rosji, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.