| |
| |
| Na czym polega zasada superpozycji fal? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; IX. Fale i optyka. Uczeń: 3) stosuje zasadę superpozycji fal; podaje warunki wzmocnienia oraz wygaszenia się fal; opisuje zjawisko interferencji fal i przestrzenny obraz interferencji; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; X. Fale i optyka. Uczeń: 10) stosuje zasadę superpozycji fal; wyjaśnia zjawisko interferencji fal; podaje warunki wzmocnienia oraz wygaszenia się fal. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
formułuje zasadę superpozycji fal;
objaśnia, jak zachowują się spotykające się ze sobą dwie fale, rozchodzące się w jednym ośrodku;
wykonuje, analizuje i interpretuje doświadczenia, w których zachodzi zjawisko superpozycji fal w przypadku jedno- oraz dwuwymiarowym,
wypowiada i ocenia argumenty przemawiające za stwierdzeniem, że nałożenie dwóch fal może prowadzić do ich wygaszenia.
|
| |
| pogadanka, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
| |
| Wąż (lub węże) gumowe długości kilku metrów, lub kawałki grubej liny, np. taterniczej. Naczynia z wodą, o średnicy nie mniejszej niż 20 cm. Kamery (mogą być w smartfonach). Komputer z zainstalowanym programem do odtwarzania filmów - np. VLC, projektor multimedialny. |
| e‑materiały: „Fale na powierzchni wody” , „Fale podłużne”, „Fale poprzeczne.” |
|
|
Nauczyciel przykrywa obrusem (najlepiej podłużną, ciężką serwetą) stół i wywołuje na nim gwałtownym ruchem przemieszczający się impuls falowy. Uczniowie odpowiadają na pytanie czy była to fala i uzasadniają odpowiedź. Uczniowie wymieniają przykłady różnych fal, z jakich rozchodzeniem się spotkali, uwzględniając sposób ich obserwacji oraz ośrodek, w którym się rozchodzą i charakterystyczną w nim prędkość fazową fali. Uczniowie odpowiadają na pytanie: co wydarzy się, gdy dwie fale się spotkają? Czy jedna zaburzy jakoś ruch drugiej? Jeśli tak, to w jaki sposób? |
|
Część teoretyczna:
Z pomocą kredy i tablicy nauczyciel tłumaczy, jakie jest oczekiwanie co do zachowania spotykających się ze sobą dwóch fal rozchodzących się z różnych źródeł.
Nauczyciel formułuje zasadę superpozycji.
W celi zilustrowania opisanej koncepcji uczniowie zapoznają się z symulacją. Część eksperymentalna.
Uczniowie dzielą się na grupy (3‑5 osobowe). Każda z nich otrzymuje jako zadanie sfilmowanie jednego z dwóch doświadczeń opisanych w animacji.
Najlepsze filmy nauczyciel z pomocą sprawnego ucznia przegrywa na komputer i wyświetla w zwolnionym tempie lub pauzując w odpowiednim momencie wykorzystując możliwości standardowych darmowych programów do prezentacji filmów, takich jak VLC.
Uczniowie analizują obrazy i charakteryzują kształty obserwowanych fal oraz zachowanie spotykających się fal rozchodzących się z dwóch źródeł.
Uczniowie formułują wnioski z doświadczeń i powtarzają własnymi słowami zasadę
|
|
Jako sprawdzenie zrozumienia tematu uczniowie rozwiązują zadanie 6. |
|
Wykonanie zadań 1‑5, 7‑8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane na lekcji lub do powtórzenia materiału w domu. |