Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What’s Your Favourite School Subject? / Jaki jest twój ulubiony przedmiot?

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, III.1, III.4, III.5, V.2, V.5, V.6, VII.4, VIII.1, VIII.2, VIII.3

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencja w zakresie porozumiewania w języku ojczystym

  2. [K2] kompetencje w zakresie porozumiewania się w językach obcych

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń umie scharakteryzować różne zajęcia szkolne.

  2. Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić poglądy na temat lubianych i nielubianych przedmiotów szkolnych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje umiejętności językowe i rozwija słownictwo związane z przedmiotami szkolnymi; potrafi je wykorzystać w nowych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczeń potrafi opowiadać o przedmiotach, które lubi i o tych, których nie lubi, uzasadniając wypowiedzi.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy obraz dzieci w szkole (Przeczytaj) i prosi uczniów, żeby odpowiedzieli na pytania:

  • What school subject do you like the most? Why?

  • What school subject do you like the least? Why?

Uczniowie odpowiadają na forum zespołu klasowego.

  1. W ramach przygotowania do pracy z tekstem, nauczyciel prosi, aby uczniowie połączyli wyrazy z ich definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst czytanki (Przeczytaj) i samodzielnie wybrali odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania na forum zespołu klasowego i uzasadniają je, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach oceniają, czy informacje zawarte w Exercise 3 (Przeczytaj) są prawdziwe, czy nieprawdziwe. Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają wybory cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie, korzystając z informacji zawartych w tekście, wybierają odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną nauczyciel wyświetla zdjęcie na początku sekcji Gra edukacyjna i pyta: Can you talk about school subjects in Polish and English? What is difficult for you in talking about shool subjects in English? Następnie uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy grę edukacyjną. Uczniowie w parach wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, w większych grupach i na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby porozmawiali na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Which school subjects do you like? Why?

  • Which school subjects don’t you like? Why?

Uczniowie rozmawiają w grupach 3–4 osobowych. Po zakończeniu rozmów, dzielą się preferencjami na forum klasy.

  1. Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają, czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about your favourite subject. In the post:

  • mention the name of the subject;

  • describe what you do in the class;

  • explain why it’s your favourite subject.

Your answer shouldn’t be shorter than 50 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówki z 5–6 hasłami z gry edukacyjnej. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują, a nauczyciel sprawdza ich pracę.