SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny topnienia lodowców i lądolodów i ich skutki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa/cele kształcenia

Wymagania ogólne:

I. Wiedza geograficzna.

  1. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

  1. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek — przyroda.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

  1. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

  1. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

III. Kształtowanie postaw.

  1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

2). Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.

Treści nauczania:

IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.

Uczeń:

  1. przedstawia wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na gospodarkę, życie mieszkańców i ich tożsamość kulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne.

Uczeń:

  • określa zmiany pokrywy lodowej w XX wieku,

  • wskazuje czynniki, od których zależy trwałość pokrywy lodowej i lodowców,

  • określa i ocenia skutki topnienia lodowców dla środowiska przyrodniczego i człowieka.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE.

Formy zajęć: praca w grupach.

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z e‑materiałem oraz innymi źródłami informacji w celu zebrania szerokiego zestawu informacji dotyczących przyczyn i skutków topnienia lodowców i lądolodów (np. globalne ocieplenie, intensywność topnienia, wzrost poziomu mórz i oceanów, przyrodnicze, społeczne, gospodarcze skutki).

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć: omówienie/przypomnienie podstawowych problemów związanych z globalnymi zmianami klimatu i ich skutkami.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem grup jest wieloaspektowa ocena problemu przyczyn i skutków topnienia lodowców i lądolodów, koncentrująca się m.in. na zagadnieniach:

    • wpływu globalnego ocieplenia na intensywność topnienia lodowców i lądolodów,

    • przyrodniczych, gospodarczych i społecznych skutków topnienia lodowców i lądolodów.

  • Podział uczniów na 5 grup (liczebność grup określa nauczyciel); każda grupa dokonuje – korzystając z pozyskanych przed lekcją informacji – odmiennie ukierunkowanej oceny przyczyn i skutków topnienia lodowców i lądolodów:

    • grupa 1 – obiektywna ocena w świetle faktów, liczb, danych statystycznych i innych możliwych do zweryfikowania informacji; uczniowie przedstawiają wskaźniki jakościowe i ilościowe (globalny wzrost temperatury, zmniejszenie zasięgu lodowców i grubości pokrywy lodowej, przewidywanie podniesienie poziomu mórz i oceanów, zmiany przepływu rzek itp.); nie wyrażają żadnych opinii,

    • grupa 2 – ocena subiektywna, emocjonalna w świetle pozyskanych i przedstawionych przez kolegów z grupy 1; opinie wyrażane „na gorąco” bez konieczności uzasadniania,

    • grupa 3 – ocena skoncentrowana na stronach pozytywnych, korzyściach, atutach, pozytywnych aspektach; opinie entuzjastyczne, pozytywne,

    • grupa 4 – ocena skoncentrowana na stronach negatywnych, wadach, mankamentach, zagrożeniach; opinie negatywne,

    • grupa 5 – przedstawienie innowacyjnego, oryginalnego, rozwiązania problemu,

  • Kilkuminutowa dyskusja (burza mózgów) w poszczególnych grupach, giełda pomysłów.

  • Przedstawienie wniosków i spostrzeżeń przez poszczególne grupy na forum klasy, po zakończeniu wszystkich wystąpień dyskusja – zadaniem nauczyciela jest czuwanie nad jej przebiegiem i przestrzeganiem zasad, zadawanie pytań pomocniczych, wyciąganie wniosków, weryfikowanie poprawności odpowiedzi itp.

  • Zapoznanie uczniów z audiobookiem pozwalającym na skonfrontowanie oceny uczniów z opiniami wyrażanymi w czasie dyskusji.

  • Podsumowanie treści prezentowanych w dyskusji i w audiobooku mające na celu wypracowanie przez uczniów wspólnego stanowiska w zakresie przyczyn i skutków topnienia lodowców i lądolodów oraz związanych z tym zagrożeń.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa:

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenia 7–8).

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami w domu.

  • Do wyboru:

    • zebranie informacji i przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej konkretnego lodowca lub lądolodu, określenie przyczyn topnienia i skutków przyrodniczych, społecznych, gospodarczych,

    • przyrodnicze, społeczne, gospodarcze skutki podniesienia poziomu mórz i oceanów na przykładzie wybranego regionu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z hydrosferą, procesami glacjalnymi, globalnymi skutkami zmian klimatu, gospodarowaniem w strefie wybrzeży. Opinie wyrażone przez specjalistę w audiobooku mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat zagrożeń środowiska i potrzeb jego ochrony.