Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Stres przedporodowy i przebieg porodu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
6) przedstawia przebieg ciąży, z uwzględnieniem funkcji łożyska i błon płodowych; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
q) przedstawia przebieg ciąży z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest stres przedporodowy.

  • Scharakteryzujesz przebieg porodu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A1, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów, aby na podstawie dotychczas zdobytej wiedzy określili funkcje hormonów w utrzymaniu ciąży. Klasa ocenia poprawność ich odpowiedzi, koryguje lub uzupełnia je.

  2. Wybrana osoba odczytuje temat lekcji i podpis do ilustracji okładkowej e‑materiału. Nauczyciel, odwołując się do niego, zwraca uwagę na fakt, że przebieg porodu jest kontrolowany przez hormony. Zadaje pytanie: „Czy wiecie, które hormony uczestniczą w przebiegu porodu?”. Chętni uczniowie wypowiadają się, a następnie wszyscy czytają wprowadzenie do e‑materiału.

  3. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz flamastry. Każda z grup opracowuje mapę pojęć na jeden z następujących tematów:

    • grupa I i II – stres przedporodowy: czynniki, konsekwencje, profilaktyka;

    • grupa III i IV – fazy porodu;

    • grupa V i VI – połóg i laktacja.

  3. Grupy prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.

  4. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zamieszczoną w e‑materiale. Nauczyciel wyjaśnia treść polecenia nr 1: „Przeanalizuj grafikę interaktywną i na jej podstawie wyjaśnij mechanizm dodatniego sprzężenia zwrotnego podczas porodu”. Chętny uczeń rozwiązuje je i opisuje kolejno wykonywane kroki. Pozostali uczniowie oceniają poprawność odpowiedzi. Ewentualne wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.

  5. Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące skutków zbyt wczesnego przecięcia pępopwiny u noworodka) i 8 (dotyczące podania matce oksytocyny podczas porodu) zawarte w e‑materiale, a po upływie wyznaczonego czasu prezentują poprawne rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrana osoba losuje kartkę z jednym z kluczowych zagadnień poznanych w czasie lekcji (zob. materiały pomocnicze) i układa pytanie do wylosowanego zagadnienia. Ochotnicy odpowiadają na nie. Osoba, która poprawnie udzieli odpowiedzi, losuje kolejną kartkę i układa do niej pytanie.

  2. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów w pracę zespołu oraz prezentację wyników.

Praca domowa:

Wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 oraz polecenie nr 2.

Materiały pomocnicze:

R1Mzg6na7cJik

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Zagadnienia do losowania.
Plik DOCX o rozmiarze 11.88 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana także na lekcji traktującej o kontroli hormonalnej utrzymania ciąży.