Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Stres przedporodowy i przebieg porodu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest stres przedporodowy.
Scharakteryzujesz przebieg porodu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów, aby na podstawie dotychczas zdobytej wiedzy określili funkcje hormonów w utrzymaniu ciąży. Klasa ocenia poprawność ich odpowiedzi, koryguje lub uzupełnia je.
Wybrana osoba odczytuje temat lekcji i podpis do ilustracji okładkowej e‑materiału. Nauczyciel, odwołując się do niego, zwraca uwagę na fakt, że przebieg porodu jest kontrolowany przez hormony. Zadaje pytanie: „Czy wiecie, które hormony uczestniczą w przebiegu porodu?”. Chętni uczniowie wypowiadają się, a następnie wszyscy czytają wprowadzenie do e‑materiału.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz flamastry. Każda z grup opracowuje mapę pojęć na jeden z następujących tematów:
grupa I i II – stres przedporodowy: czynniki, konsekwencje, profilaktyka;
grupa III i IV – fazy porodu;
grupa V i VI – połóg i laktacja.
Grupy prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zamieszczoną w e‑materiale. Nauczyciel wyjaśnia treść polecenia nr 1: „Przeanalizuj grafikę interaktywną i na jej podstawie wyjaśnij mechanizm dodatniego sprzężenia zwrotnego podczas porodu”. Chętny uczeń rozwiązuje je i opisuje kolejno wykonywane kroki. Pozostali uczniowie oceniają poprawność odpowiedzi. Ewentualne wątpliwości rozstrzyga nauczyciel.
Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące skutków zbyt wczesnego przecięcia pępopwiny u noworodka) i 8 (dotyczące podania matce oksytocyny podczas porodu) zawarte w e‑materiale, a po upływie wyznaczonego czasu prezentują poprawne rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Wybrana osoba losuje kartkę z jednym z kluczowych zagadnień poznanych w czasie lekcji (zob. materiały pomocnicze) i układa pytanie do wylosowanego zagadnienia. Ochotnicy odpowiadają na nie. Osoba, która poprawnie udzieli odpowiedzi, losuje kolejną kartkę i układa do niej pytanie.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów w pracę zespołu oraz prezentację wyników.
Praca domowa:
Wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 oraz polecenie nr 2.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana także na lekcji traktującej o kontroli hormonalnej utrzymania ciąży.