| |
| |
| Jakie dane umieszcza się na tabliczce znamionowej urządzenia elektrycznego i co one oznaczają? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 6) wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 9) wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisze, co oznaczają dane umieszczane na tabliczkach znamionowych urządzeń elektrycznych.
zastosuje swoją wiedzę do rozwiązania prostych zadań i zagadek.
|
| Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
| - pogadanka, - burza mózgów. |
| - praca w parach, - praca indywidualna. |
| grafika interaktywna, - zestaw zadań. |
| e‑materiał „Jakie dane umieszcza się na tabliczce znamionowej urządzenia elektrycznego i co one oznaczają?” |
|
|
- Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”. - Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. - Prezentacja przez kilku uczniów zrobionych w domu zdjęć tabliczek znamionowych na różnych urządzeniach elektrycznych. |
|
- Nauczyciel sprawdza zdjęcia zrobione przez uczniów i u każdego wybiera jedno. - Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną, a następnie wykonują opisy do wskazanych przez nauczyciela zdjęć. - Wyniki pracy uczniowie przedstawiają sobie nawzajem w parach. - Kilku wybranych uczniów prezentuje swoje zdjęcia na forum klasy i omawia dane na tabliczce znamionowej. - Uczniowie rozwiązują indywidualnie na czas (3 minuty) zadania 2 i 5 z zestawu ćwiczeń. Najszybsi otrzymują nagrody w postaci oceny (bardzo dobrej). - Uczniowie rozwiązują w parach zadania 4 i 7 z zestawu ćwiczeń oraz dyskutują nad zagadnieniem poruszonym w zadaniu 8. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
- Nauczyciel podsumowuje lekcję, omawiając także wyniki dyskusji nad zadaniem 8 oraz efektywność uczenia się uczniów na lekcji. - Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez przeczytanie w domu części „Przeczytaj” i rozwiązanie zadań nr: 1, 3 i 6 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika interaktywna może być zastosowana jako materiał wstępny lub powtórzeniowy do działu „Prąd elektryczny”. |