Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak formowała się kultura masowa?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Teksty polecane do samokształcenia
17) Popularna encyklopedia mass mediów, pod red. J. Skrzypczaka;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje kulturę masową i społeczeństwo masowe;

  • rozróżni kulturę masową, popularną i elitarną;

  • określi, jak wykorzystywano kulturę masową do celów propagandowych;

  • zastanowi się nad krytyką i obroną kultury masowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • debata;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, czym jest kultura i czym charakteryzuje się kultura masowa.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Następuje krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Uczniowie objaśniają znaczenie terminu kultura masowa.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie w kilkuosobowych grupach tworzą mapę skojarzeń podsumowującą nabyte w ten sposób informacje. Przedstawiciele zespołów omawiają przygotowane mapy.

  2. Nauczyciel głośno odtwarza nagranie z audiobooka. Uczniowie w parach:
    - charakteryzują odbiorcę kultury masowej;
    - podają różnicę pomiędzy kulturą masową a elitarną;
    - wyjaśniają, dlaczego kultura masowa zdobywa dużą popularność.

  3. Debata „za” i „przeciw”. Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie argumentów „za” oraz „przeciw”, a także przekonanie innych do swoich poglądów. Uczniowie dowiadują się, jak należy dyskutować, wyrażać swoje zdanie bez prowokacji i osobistych ataków.
    Nauczyciel podaje temat: Czy twoim zdaniem pomiędzy kulturą masową a kulturą bezwartościową można postawić znak równości? Uzasadnij swoją opinię oraz wskaż wybrane przez siebie przykłady.
    Po upływie wyznaczonego czasu następuje podsumowanie wyników debaty oraz ocena jakości i siły argumentów. Na zakończenie można przeprowadzić w formie tajnego głosowania badanie opinii uczniów na dany temat.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji uczniowie zapoznają się z mapą myśli prezentującą wyznaczniki kultury masowej. Następnie indywidualnie charakteryzują odbiorcę kultury masowej oraz wskazują wybrany przez siebie produkt kultury masowej i omawiają go pod kątem wyznaczników zamieszczonych na mapie myśli.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Przygotuj się do debaty na temat: Kultura masowa – krytyka i usprawiedliwienie.

Materiały pomocnicze:

  • Stanisław Barańczak, Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, oprac. A. Poprawa, wybór A. Poprawa, Wrocław 2017.

  • Antonina Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.